:

Szerző: Bizó Dániel

2008. február 4. 12:47

Google: a Microsoft ismét monopóliumot akar építeni

[HWSW/Wall Street Journal] Nem hagyja szó nélkül a Google a Microsoft Yahoora tett 44,6 milliárd dollár értékű felvásárlási ajánlatát. A világ vezető keresője minden jel szerint igyekszik megtorpedózni az ügylet létrejöttét, aminek érdekében a médiát, lobbierejét és üzleti lehetőségeit is beveti. Miközben elemzők azt értékelik, hogy egy egyesült Microsoft-Yahoo vajon eredményesen tudná-e felvenni a harcot, addig a Google szerint a Microsoft az internet nyíltságát fenyegeti, és monopóliumra tör.

[HWSW/Wall Street Journal] Nem hagyja szó nélkül a Google a Microsoft Yahoora tett 44,6 milliárd dollár értékű felvásárlási ajánlatát. A világ vezető keresője minden jel szerint igyekszik megtorpedózni az ügylet létrejöttét, aminek érdekében a médiát, lobbierejét és üzleti lehetőségeit is beveti. Miközben elemzők azt értékelik, hogy egy egyesült Microsoft-Yahoo vajon eredményesen tudná-e felvenni a harcot, addig a Google szerint a Microsoft az internet nyíltságát fenyegeti, és monopóliumra tör.

Aknamunka

"A Microsoft ellenséges ajánlata [...]többről szól, mint egy egyszerű pénzügyi tranzakció, minthogy egy vállalat megvesz egy másikat. Ez az internet alapelveinek megóvásával kapcsolatos: nyitottság és innováció" -- írja a Google hivatalos blogján a vállalat vezető jogásza és alelnöke, David Drummond, aki szerint a Microsoft múltja a versenyellenességről, monopóliumának kiterjesztéséről szól. "Megpróbálhatja a Microsoft ugyanazt a helytelen és illegális befolyást gyakorolni az internet felett, melyet a PC-vel tett?" -- teszi fel a retorikai kérdést Drummond, figyelmeztetve, hogy a két vállalat együtt uralná az e-mailezés és azonnali üzenetküldés piacait.

A Microsoft-Yahoo! fúziója által jelentett veszély mértékét jól jelzi, hogy a Google nem csak a nyilvánosság előtt igyekszik keresztbe tenni az ügyletnek. Eric Schmidt, a Google elnök-vezérigazgatója a Microsoft bejelentését követően felhívta telefonon kollégáját a Yahoonál, Jerry Yangot, felajánlva segítségét, hogy riválisa független maradhasson, írja meg nem nevezett belsős forrásokra hivatkozva a Wall Street Journal (WSJ). A pénzügyi lap szerint a Yahoo! igazgatótanácsa még nem foglalt állást, a helyzet kiértékelése folyamatban van.

A WSJ belsős forrásai alapján a Google régebb óta tárgyalásokat folytat arról, hogy a Yahoo! kiszervezi hozzá webes keresési hirdetései értékesítésének egy részét vagy akár teljes egészét. A Yahoora tavaly óta nyomás nehezedik a befektetők részéről, hogy hatékonyabbá tegye saját hirdetési rendszerét, mely messze elmarad a Google keresésenként generált bevételétől. Eddig azonban nem született megállapodás a két vállalat között, ugyanis nem tudtak a felek egyezségre jutni a bevételek megosztását illetően. Yang az októberi gyorsjelentés közzétételekor megvédte a saját rendszer üzemeltetésének stratégiai szükségességét.

A Microsoft kéretlen ajánlata azonban megváltoztathatja mindkét oldal hozzáállását. A WSJ informátorai szerint a Google akár garantált bevétellel állhat elő egy esetleges kiszervezési vagy keresztértékesítési megállapodás esetén. A Google tavaly több mint 50 százalékos növekedést követően 16,6 milliárd dolláros forgalmat generált gyakorlatilag kizárólag hirdetésekből, ami több mint kétszerese a Yahoo! alig 7 milliárd dolláros árbevételének, miközben 4,2 milliárd dolláros adózott nyeresége hétszerese riválisáénak.

A Google túl erős

Egyes befektetői vélemények szerint a Microsoft ajánlata nem elég magas, ugyanis bár a Yahoo! papírjai az elmúlt időszakban sokat zuhantak, nemrég a Microsoft által kínált 31 dolláros ár felett cseréltek gazdát a tőzsdén. Ráadásul a Yahoo! számos értékes külföldi vállalatban rendelkezik részesedéssel, mint például a Yahoo Japan és a kínai Alibaba, melyek értéke részvényenként összesen 12 dollárra rúg. "Egy nagyon fair ajánlatot tettünk a Yahoo részvényesek elé" -- reagálta erre Steve Ballmer Microsoft-vezér egy interjúban. A Google vélhetően rivális licitálókat is igyekszik keríteni, hogy megpróbálja legalább az árat feljebb srófolni.

[+] Miért tett a Microsoft 44,6 milliárd dolláros felvásárlási ajánlatot a Yahoora?

A Google ezen túlmenően igyekszik a versenyhatóságoknál is a mellett érvelni, hogy a Microsoft-Yahoo! egyesülés korlátozhatja a verseny. Elemzők szerint ugyanakkor a tranzakciót jóváhagyják majd a amerikai és európai hatóságok, ugyanis a piac második és harmadik szereplője kelne egybe, melyek együttes súlya is eltörpül a vezető Google mellett -- a hatóságok inkább látnának szívesen egy duopol helyzetet, mint a Google növekvő dominanciáját. A comScore szerint a globális keresőpiacon a Google 77 százalékos részesedésével lényegében egyeduralkodó, miközben a Yahoo 16 százalékkal második, a Microsoft pedig 3,7 százalékkal harmadik.

A Google félelemkeltésére válaszul a Microsoft hivatalos közleményében úgy fogalmaz, "a Microsoft és Yahoo! egyesülése egy versenyzőbb piacot hoz létre egy impozáns második helyezett versenyző létrejöttével", majd hozzáteszi, hogy az "alternatív forgatókönyvek csak kevesebb versenyhez vezetnek". A Microsoft szerint a Google birtokolja a keresési hirdetések világpiacának 75 százalékát, és az európai keresések 85 százalékát, míg a Microsoft és a Yahoo! együtt éri el a 10 százalékot az öreg kontinensen.

a címlapról