:

Szerző: Bizó Dániel

2007. november 6. 15:57

A mobilok teszik tömegessé a GPS-használatot

[iSuppli/In-Stat/HWSW] Miközben a navigációs eszközök forgalma rohamléptékben bővül, tavaly már közel 20 millió személyi navigációs berendezést értékesítettek világszerte, a navigáció igazi felfutása minden jel szerint a GPS mobiltelefonba integrálásával valósul meg. Az iSuppli becslése szerint öt éven belül a világszerte eladott mobilok közel harmadában lesz GPS-vevő, és hasonló véleményen van az In-Stat is.

[iSuppli/In-Stat/HWSW] Miközben a navigációs eszközök forgalma rohamléptékben bővül, tavaly már közel 20 millió személyi navigációs berendezést értékesítettek világszerte, a navigáció igazi felfutása minden jel szerint a GPS mobiltelefonba integrálásával valósul meg. Az iSuppli becslése szerint öt éven belül a világszerte eladott mobilok közel harmadában lesz GPS-vevő, és hasonló véleményen van az In-Stat is.

GPS-tömegpiac

Pezseg a GPS-ipar elmúlt néhány évben, ahogyan a korábban egy szűk elitnek elérhető navigáció a tömegek számára is hozzáférhetővé vált. Ennek egyik nyertese a független navigációs szoftvereket fejlesztő és értékesítő magyar NavNGo is. Hatalmas összegek mozdultak meg az elmúlt hónapokban, ahogyan két kulcsfontosságú globális térképszállító felvásárolják eszközgyártók, biztosítva ezzel saját adatbázisuk frissítését, versenyelőnyhöz jutva ezzel. Tavaly az In-Stat becslése szerint 180 millió hordozható navigációs eszköz talált gazdára, és ez a szám 2011-ben 720 millióra ugrik majd.

Ebből a legnagyobb szeletet a mobiltelefonok fogják kihasítani. Az iSuppli becslése szerint 2011-ben 444 millió GPS-vevővel ellátott mobiltelefont szállítanak majd le világszerte, ami az összes értékesítés 30 százaléka. A kereslet generálása mögött a mobilszolgáltatók új bevételi forrást építő, navigációval támogatott helyfüggő szolgáltatásai állnak, véli Tina Teng, az iSuppli elemzője. Szintén számottevő húzóerő, hogy az amerikai kormányzat a 911-es segélyhívások támogatásához előírja a mobilszolgáltatóknak, hogy pontos koordinátákat adjon át a hatóságok részére.

A GPS-vevős mobiltelefonokban rejlő potenciált jól jelzi, hogy a világ legnagyobb mobilgyártója, a Nokia alig egy hónapja közölte, mintegy 8,1 milliárd dollárért felvásárolja az elektronikus térképeket 69 országról szállító amerikai Navteqet. A Nokia kimondott célja, hogy előbb-utóbb minden készülékébe GPS kerüljön. A másik globális elektronikus térképszállítóért, a Tele Atlasért most a két vezető navigációs eszköz-gyártó, a TomTom és a Garmin viaskodik, 2 milliárd eurót meghaladó, vagyis közel 3 milliárd dolláros értékben. A világon ez a két cég létezik jelenleg, amely navigációs rendszerekbe nagy volumenben tud térképet, kontinensnyi méretben adatokat szállítani.

Mobilban killer lehet

"Szerintem öt év múlva egy mobilnál alapszolgáltatás lesz a navigáció, és anélkül nem nagyon veszik meg az emberek" -- mondta el a HWSW-nek egy korábbi interjúban Kátai Attila, a NavNGo alapítója és ügyvezető igazgatója. "Nem olyan lesz, mint az MMS, hanem a navigáció egy valóban hasznos alkalmazássá válik. [...] Szeretném azt gondolni, hogy a beszéd és a szöveges üzenetküldés után a navigáció lesz a harmadik killer application a mobiltechnológiában."

A lehetséges helyfüggő szolgáltatások tárháza igen széles, véli az iSuppli, kezdve a hozzánk közel eső különféle pontok, mint például ATM-ek, éttermek, posták, üzletek megmutatásával, és a hozzájuk vezető úton való navigációval. Hasonló helyfüggő keresőszolgáltatást már jelenleg is igénybevehető wapon keresztül, ugyanakkor a pontos helymeghatározás és navigáció hiányában utcaneveket kapunk mindössze eredményként vissza. További lehetőségek rejlenek a közösségi hálózatok létrehozásában, ahol az ismerősök akár láthatják egymás mozgását is, vagy a rendszer automatikusan jelezheti a másik közelségét.

Hosszabb távon ennél is kifinomultabb alkalmazásokat is lehet majd rá építeni azonban, például valósidejű forgalmi adatok betáplálásával. "Tudom, hogy kedd reggel Londonba kell repülnöm egy megbeszélésre, akkor szóljon, hogy hánykor kell felkelnem, azért, hogy elérjem a gépet. Amikor megérkezem, jelezze, hogy túl nagy a forgalom ezért ne taxival induljak a tárgyalás helyszínére, inkább tömegközlekedjek és mutassa az utat" -- hozott egy példát Kátai.

a címlapról