Egy lépéssel közelebb a repülőgép-fedélzeti mobiltelefonáláshoz
A brit távközlési hatóság, az Ofcom (Office of Communications) állásfoglalást adott ki a repülégép-fedélzeti mobilhasználatról. A szervezet a gépekre telepített bázisállomások segítségével engedélyezné a fedélzeti mobilozást az Európai Unióban.
A javaslat szerint a repülőgépekre a légitársaságok bázisállomásokat szerelhetnének fel, amelyek lehetővé tennék a fedélzeten utazók számára a mobilok használatát. Mivel a fedélzeten használt mobiltelefonok csupán pár méteres távolságban lesznak az "adótoronytól", ezért csak rendkívül kis energiával fognak sugározni, nem zavarva a navigációs és kommunikációs berendezéseket. A gépre telepített bázisállomás műholdak segítségével kommunikálna a földi hálózatokkal.
A mobilozást csak 3 ezer méteres magasság elérése után engedélyezné az Ofcom, nehogy kisebb magasságon a bekapcsolt mobilok valamelyik földi bázisállomáshoz próbáljanak csatlakozni. Fel- és leszálláskor ugyanúgy tilos lenne a készülékek használata, mint jelenleg. A számlázás ugyanúgy történne, mintha az utas külföldön roamingolna, a bevételen a légitársaság és a hálózati szolgáltatók osztoznának. Már több európai légitársaság (pl. Air France, BMI, Ryanair) is jelezte, hogy engedélyezné a gépei fedélzetén a mobilozást, a szükséges infrastruktúrát ehhez az OnAir és az Aeromobile tudná biztosítani. Előbbi cég az Airbus leányvállalata, utóbbi pedig a norvég Telenor érdekeltségébe tartozik, ahová a hazai Pannon is.
Ami egyelőre nem tisztázott: mi történik akkor, ha egy ilyen repülőgép az Unión kívül olyan ország légterébe repül be, ahol tilos a fedélzeti telefonálás? Valószínűleg ekkor a szolgáltatást ki kell majd kapcsolni. Az Egyesült Államokban például biztosan ez lesz a helyzet, a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) ugyanis belátható időn belül biztosan nem fogja engedélyezni a fedélzeti mobilozást