Autós biztonsági jövőkép a Volkswagen szemével
A jövő személygépkocsijaiba a maiakénál jóval több érzékelő kerül majd beépítésre, amelyek jelzik, hogy mi várható az adott forgalmi szituációban. A beépített elektronika jóvoltából nőhet a biztonság, hiszen integrációjuknak célja ez, de épp a biztonság az a terület, amelyben ezek a technikák problémákat jelenthetnek. A Stuttgart melletti Ludwigsburgban megrendezésre került tizenegyedik Automobil Elektronik kongresszuson a német autógyártók tárgyaltak a lehetőségekről.
Intelligens helyzetfelismerés
Az autók tanulják, hogyan ismerhetik fel a környezetüket, a beépített radar, amely érzékeli az útjába eső akadályokat, vagy a parkolást segítő infravörös szenzoros parkolósegéd azonban már valóság. Az új Audi Q7 SUV már oldalradarral jött a piacra, amely jelzi, ha egy másik jármű a holttérben van, ami sávváltásnál igen jól jöhet, ugyanilyen megoldást vonultatnak fel többek között az új Volvók is.
A Volkswagen Passat jelenleg futó szériájába épített távolságtartó radarberendezés
Ha minden úgy történik, ahogy azt Will Specks, a Volkswagen kutatómérnöke a konferencián elmondta, akkor a jövő autói olyan kamerákkal és a hozzá tartozó szoftverekkel jönnek piacra, amelyek nem csak látni képesek, hanem értelmezni is a látottakat. Példaként a forgalmi jelzőlámpák felismerését említette Specks, az autóba szerelt intelligencia felismerheti, a lámpa pirosat vagy zöldet mutat-e, és erről nem csak a műszerfalon világító fények adhatnak tájékoztatást, hanem akár hangjelzés is figyelmeztethet bennünket, ha gyorsítanánk, vagy akár csak egyenletes sebességgel közelednénk a piroslámpás kereszteződés felé, ahol a fékezés lenne egyébként elvárt, vagy épp a jósolhatóan ésszerű reakció. "A célunk olyan autókat látni a jövőben, amelyek képesek betájolni magukat az adott forgalmi szituációban, akár az emberek. Így fog festeni a jövő vezetősegédje" -- mondta Pecks.
A kutató ecsetelte a Volkswagen kutatásainak jelenlegi, a sorozatgyártású autókba még nem került eredményeit. A cég tervei között szerepel, hogy az eredményeit minél hamarabb a sorozatban gyártott autókba ültesse. Specks elmondta, hogy a fejlesztőrészlegben már működik az a lámpatest, amelynek fényei az adott viszonyok szerint módosítható: ha a fényszóró hatósugarába kerül egy szembejövő autó, a fénysugár alakja megváltozik, hogy ne vakítsa a szembejövő jármű vezetőjét. A művelet teljes egészében a fedélzeti kamera képét feldolgozó szoftver működésének eredménye.
A kutatások egyik lényeges eredménye a fedélzeti kamerák által szolgáltatott képek alapján a fénysugár alakját és irányát változtatni képes fényszóró
Egy további fejlesztési terület a gyalogosok felismerése. Az élő személyek, állatok megkülönböztetése a mozdulatlan tereptárgyaktól akár egy hőérzékelő infravörös kamerával is történhet. Ezen kívül tervezett egy olyan rendszer kidolgozása, amely két kamera segítségével valódi háromdimenziós képet szolgáltat, mely adatainak kiértékelésekor válnak felismerhetővé az élő szervezetek, melyek ismeretében elkerülhetők a balesetek.
Nehézkes integráció
Annak érdekében, hogy a jövő eredményei beültethetőek legyenek a jelen autóiba, módosítani kell azok vezetősegéd-rendszerén, hiszen az új alkalmazások működése közben a jelenlegiek adataihoz képest sokkal több keletkezik, amelyeket tárolni kell és a szenzoroktól a feldolgozóegységekig sebesen kell tudni továbbítani. Specks rámutatott, hogy olyan architektúrára van szükség, amely független a fizikai kivitelezéstől. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a rendszernek szabványos csatlakozókon keresztül kell a meglévő kamerákhoz, érzékelőkhöz csatlakozni minden egyes meglévő vezetősegéd rendszerben.
Karlsten Michels, a Volkswagen egy másik kutatója Specks ellen beszélt: szerinte a gépjármű elektronikai környezet és a konzumer elektronikai eszközök egybegyúrása gondokat okozhat. A videokamerák megjelenése óta a videojel-feldolgozási technikák és a navigációs rendszerek javarészt konzumer technológiákon alapulnak, amelyek nem céleszközök révén a biztonság területén és a megfelelő integráció oldaláról jelenthetnek problémát. A gépjárművekbe épített célberendezésekhez képest a konzumer megoldások távolról sem olyan megbízhatóak és a legnagyobb problémát az okozza, hogy a beszállítókat azzal nem is lehet motiválni, hogy csak hibamentes eszközöket szállíthatnak.