Új stratégiát hirdetett a Deutsche Telekom - eljött a broadband és a fogyasztók kora
[heise online/HWSW] Új stratégiát vezet be a Deutsche Telekom, a Magyar Telekom többségi tulajdonosa, ami valószínűsíthetően itthon is érezteti majd hatását. Az elnök-vezérigazgató René Obermann által felvázolt új irány szerint racionalizálják a cégcsoport szerteágazó tevékenységét, leválasztják a stratégiai jelentőséggel nem bíró területeket, és a vállalat fókusza a szélessávú és mobilszolgáltatások felé fordul a növekedés érdekében, amit új márkázás is jelezni fog.
Hatékonyabb felépítés - bármi áron
René Obermann |
A változások mértékét jól jellemzi, hogy az új csapásirányt szentesítő felügyelőbizottsági ülést megelőzően 13 ezer alkalmazott tüntetett Bonnban, a Deutsche Telekom (DT) székháza előtt, a tervezett új struktúra ellen. A német Heise értesülései szerint a T-Com divízióból mintegy 50 ezer ember kerülne át egy újonnan létrehozandó T-Services üzleti egységhez, és az energikusnak, vérbeli kapitalistának tartott vezér nem zárta ki hosszú távon a tömeges elbocsátások lehetőségét sem, és jelenleg is folyamatban van egy létszámcsökkentő program, mely 32 ezer fővel kívánja a munkaerőt lefaragni -- a tervből már 12 ezer megvalósult nyugdíjazások és lemorzsolódás révén.
Az átszervezések révén Obermann a vállalat német tevékenységének racionalizálását kívánja elérni, pontosabban drasztikusan alacsonyabb költségek mellett a jelenleginél magasabb színvonalú szolgáltatás nyújtása a cél. Ezt többek között a DT hálózatának teljesen IP-alapúvá konvertálása, az IT-infrastruktúra konszolidálása, valamint a vevőszolgálat hatékonyságának javítása révén tervezi megvalósítani. Ezektől a lépésektől 2007 során már 2 milliárd euró költségcsökkentést vár a vállalat, mely összeg az évtized végére 4,2-4,7 milliárd euróra növekszik.
A működés hatékonyságának rendbetételén túlmutatóan a DT figyelme a broadband és mobil adatforgalmi szolgáltatások, valamint a T-Mobile nemzetközi pozícióinak fejlesztése felé fordul, látványosan az elmúlt években felértékelődött fogyasztói piacra összpontosítva, mely a számottevő növekedés és nyereség lehetőségével kecsegtet. Az ebbe stratégiába nem illeszkedő, az alaptevékenységhez nem kapcsolódó érdekeltségek jó eséllyel leválasztásra kerülhetnek Obermann kezei alatt. Ezek a magyar fül (szem) számára valószínűleg ismeretlen ingatlankezelő, internetes, rádióátjátszó tornyokat üzemeltető cégek.
Egyszerűbb, karakteresebb arculat
Az átalakítások részeként, és egy új márkastratégia szellemében a német lakossági ügyfelek részére az összes vezetékes szolgáltatás T-Home néven kerül majd piacra, egységes fellépést és ún. triple-play szolgáltatáscsomagokat (telefon, internet, televízió) kínálva a fogyasztóknak. A T-Home márka jelenleg is használatban van már, a cég Magyarországon például már ezen a néven nyújt IPTV-szolgáltatást.
A céges ügyfeleket a T-Systems brand alatt szolgálják ki, vagyis a T-Com márka, és láthatóan szervezeti felépítése is megszűnik jelenlegi formájában létezni, míg a mobilszolgáltatást továbbra is a T-Mobile nyújtja. Ettől sokkal egyszerűbbé, egyértelműbbé válik majd a márkastruktúra és a termékek pozicionálása, reméli Obermann, így azok hatékonyabban és eredményesebben kommunikálhatóak.
helyett:
Az eddigieken túlmenően a DT egy új, teljesen független márkát is létrehoz még nyár előtt, mely a szélessávú és mobilszolgáltatásokban rejlő potenciált célozza meg. Az új arculat alá tartozó termékek vezetékes és mobilszolgáltatásokat kapcsolnak össze, és kifejezetten az árérzékeny rétegeknek, azon belül is a fiataloknak szólnak majd -- a DT szerint itt aránytalanul alulreprezentált a cég piaci jelenléte. Az új márkastratégia a németországi versenyképesség javításához tartozik, a DT eddigi gyakorlata alapján azonban, amennyiben sikeres, jó eséllyel Magyarországon is implementálásra kerül.
Az internet kora
Masszív vezetékes infrastruktúrájára és beruházásaira alapozva a DT igyekszik megerősíteni pozícióját a német piacon, és a lehető legtöbb új előfizetőt szerezni meg szélessávú szolgáltatásaival -- a növekedés 40-45 százalékát. A vállalat 2007 végére 17 millió német háztartás számára teszi elérhetővé IPTV szolgáltatását.
A VDSL-manőver |
Az optikai összeköttetéseket is alkalmazó, 3 milliárd eurós beruházással megvalósuló VDSL-infrastruktúra által kínált letöltési sebesség akár a másodpercenkénti 70 megabitet is elérheti, vagy 50 megabites feltöltést is képes biztosítani, ezeket azonban rendkívül rövid kábelhosszon, legfeljebb 500 méterig. Ezt a távolságot követően a mutatók drasztikusan romlásnak indulnak -- négy kilométeres távolságnál mindössze 4 megabit realizálható a technikával.
A DT sikeresen lobbizott a német kormánynál annak érdekében, hogy az új VDSL-hálózata mentesüljön a német hírközlési hatóság szabályozása alól, ami azt jelenti, hogy nem köteles megnyitni azt riválisai előtt. Erre, érvel az ex-monopol vállalat, azért van szükség, hogy biztosítani tudja a hatalmas befektetés megtérülését, valamint ez az új hálózat egy új piacnak is tekinthető, vagyis nem vonatkozik rá a regula. Az új német telekom törvény miatt Brüsszel azonnal formális eljárást kezdeményezett az ország ellen, felszólítva, hogy szüntesse meg a közösségi jogot sértő állapotot. |
Az IPTV fémjelezte telefon, internet és (interaktív) televíziót is magába foglaló multi-play szolgáltatáscsomagokkal DT célja nem más, mint a vezetékes hívásokból származó bevétel és nyereség csökkenésének ellensúlyozása, előfizetői lemorzsolódásának minimalizálása. A célkitűzés szerint 2010-re 1,5 millió IPTV-felhasználót akarnak.
Természetesen a mobilitás továbbra is hangsúlyos marad a csoporton belül, és a növekedés egyik fő motorjának szerepét kell betöltenie. A cég összesen mintegy 330 millió fogyasztót számláló nemzeti piacokon kizárólag mobil érdekeltséggel van jelen. Közhelyszerűen a korábban vezetékes hanghívások további átterelődésével és a mobil adatkommunikáció felfutásával számolnak a DT-nél, amibe beletartozik a 3G-s mobilok mellett a notebookok és okostelefonok térhódítása is -- vagyis a mobil internetezés iránti igény növekedése.
A vállalat szerint a következő nagy megatrend az internet és a web teljes mobilizálódása lesz, amit ennek megfelelő egyéni és közösségi szolgáltatásokkal kell kiaknázni. A mobilhálózatokon keresztül zajló adatforgalom értéke az OECD-országokban közel ötszörösére, 80 milliárd dollárra duzzad öt éven belül, míg az ezen kívüli fejlődő piacokno megnégyszereződik, és eléri a 20 millliárdot, legalábbis a Yankee Group szerint. A növekedés érdekében a DT az akvizíciótól sem retten vissza, sem a jelenlegi, sem új piacokon.
Csupasz telekom szolgáltatások helyett ICT
A vállalati informatikai kommunikációs üzlettel kapcsolatban a DT a konvergenciában lát lehetőséget, vagyis az infokommunikációs szolgáltatásokban. Miközben a telekom piac stagnál vagy csökken, magas ütemben olvadó nyereségességgel, és az IT-piac lassú ütemben, addig a két területet egyesítő ICT magas ütemben bővül.
ICT-szolgáltatásokra példa az autópályadíjak beszedése, mobilfizetési rendszer, kiterjedt vállalati számítógépes és telekommunikációs hálózatok üzemeltetése, vagy nagysebességű hozzáférésen keresztül dinamikusan allokálható számítási kapacitások rendelkezésre bocsátása.
A területet jelenleg lefedő T-Systemsnek azonban ehhez jelenleg nem áll rendelkezésre a megfelelő piaci jelenlét és termékportfólió, ebből következően pedig a méretgazdaságosság is elégtelen a hosszú távú versenyképességhez. Obermann és csapata így lépésekre készül az ICT-üzlet fejlesztése érdekében, és az opciók között kiemelt lehetőségként szerepel a stratégiai partner keresése.
A DT új stratégiájáról bővebben a vállalat prezentációjában (PDF) lehet olvasni.
Véleménye van?