:

Szerző: Bizó Dániel

2007. február 1. 13:31

Megállíthatatlan a Google

[The Wall Street Journal/HWSW] Közel megtriplázta negyedik negyedéves nyereségét a Google, a világ vezető keresője, könnyedén felülmúlva az elemzői várakozásokat és a versenytársak teljesítményét. A jövőbeni növekedéstől és profittól túlfűtött árfolyam azonban némileg gyengült a tőzsdén kívüli kereskedésben, miután némi kétely támadt a piacon a kilátásokkal kapcsolatban.

[The Wall Street Journal/HWSW] Közel megtriplázta negyedik negyedéves nyereségét a Google, a világ vezető keresője, könnyedén felülmúlva az elemzői várakozásokat és a versenytársak teljesítményét. A jövőbeni növekedéstől és profittól túlfűtött árfolyam azonban némileg gyengült a tőzsdén kívüli kereskedésben, miután némi kétely támadt a piacon a kilátásokkal kapcsolatban.

Szokásosan szokatlanul jó

A saját weboldalain tapasztalt erős forgalom bevételeinek 67 százalékkal való emelkedéséhez segítette hozzá a Google-t, meghaladva a 3,2 milliárd dollárt, melyből közel 1 milliárd a cég AdSense-partnereit illette. Az adózott nyereség 2,8-szorosára, több mint 1 milliárd dollárra ugrott. Egyes elemzőcégek szerint a vállalat tovább növelte globális részesedését a webes keresésekben, ami főként az évek óta erőlködő Microsoft és a Yahoo! számára kellemetlen.

A kereső forgalmának immár 44 százaléka származik külföldről, amiben Franciaország és Németország kifejezetten meghatározó szerepet játszik -- emelték ki a Google vezetői. A foglalkoztatottak száma dinamikusan növekszik, immár meghaladja a 10 ezret. Sergey Brin társalapító elmondta, hogy 2006 során több mint 3 milliárd dollárt fizetett ki a vállalat AdSense partnerei részére, melyek a Google által futtatott hirdetéseket jelenítenek meg, és hozzátette, hogy ez az összeg a jövőben emelkedni fog, ahogyan további hirdetési felületek (video, rádió, nyomtatott) értékesítését is felfuttatja a vállalat.

A vállalat által kiszolgált hirdetésekre való kattintások száma a negyedik negyedévben 61 százalékkal növekedett az egy évvel korábbihoz képest, és 22 százalékkal szekvenciálisan. Hogy még hatékonyabbá tegyék a hirdetési rendszert, a Google kevesebb, azonban kifejezetten releváns reklámokat igyekszik megjeleníteni a felhasználók előtt, javítva a kattintási arányt és azok értékét. A fogyasztó számára csökken a reklámzaj, növekszik az érdekes hirdetések megjelenésének esélye, a hirdető pedig hatékonyabb és eredményesebb kampányt kap.

Hitetlenek és tervek

Az eredmények ugyan bőven meghaladták az elemzői konszenzust, a tőzsdén kívüli kereskedésben azonban a részvények árfolyama 1,4 százalékkal olvadt a Google növekedési tervei kapcsán, visszatérve a lélektani 500 dolláros határ alá. A Google 2004 augusztusában 85 dolláros áron került bevezetésre a tőzsdére. Egyes elemzők kételkedésüknek adtak hangot a vállalat terveivel kapcsolatban: a Wall Street Journal (WSJ) által megszólaltatott Jordan Rohan, a New York-i RBC Capital Markets elemzője szerint a keresővállalat terjeszkedésének finanszírozása jelentős teherként fog nehezedni a nyereségességre. Sőt, Rohan hozzátette, hogy a Google negyedik negyedéves teljesítménye alulmúlta elvárásait.

Eric Schmidt
Patricia Dunn
A neves pénzügyi napilap megkeresésére Eric Schmidt elnök-vezérigazgató úgy reagált, hogy a vállalat bőségesen nyereséges, és Rohan szkepticizmusa egy példa arra, mikor az elemzők valamit túlreagálnak, rögeszméjükké válik. A konferenciahíváson Schmidt elárulta azt is, hogy a megdöbbentő összegért, 1,6 milliárd dollárért felvásárolt YouTube videomegosztó oldallal kapcsolatban "igen jelentőségteljes egyezségek" vannak kilátásban.

A WSJ az ügyhöz közel álló forrásokra hivatkozva azt írja, hogy tévéadókkal és zenekiadókkal folytat kiterjedt tárgyalásokat a vállalat, hogy azok bizonyos feltételekkel engedélyezzék tartalmaikat megjelenni a YouTube-on, és ne indítsanak kereseteket a szerzői jog megsértése kapcsán, illetve a Google ne kényszerüljön videók tömeges eltávolítására. Schmidt szerint a vállalat által kifejlesztett célzott hirdetési technológia a keresésen túl értékesnek bizonyulhat más médiumok esetében is, mint a video, rádió, vagy a nyomtatott lapok.

A keresőcég kulcsa a sikerhez egy ún. ujjlenyomat technológia lehet, amelyen serényen dolgoznak mérnökei. Az eljárás segítségével a vállalat számítógépei automatikusan felismernék a videókon a jogvédett tartalmak jellemző jegyeit, vagyis ujjlenyomatát, így az aktuálisan érvényben lévő beállításoktól függően eltávolíthatják azt, vagy a video megtekintéséből származó reklámbevételeket megoszthatnák a jogtulajdonosokkal. Ugyanakkor "ez egy nehéz feladat", jegyezte meg Schmidt.

Weboffice

A Google vezetői végre azt is elismerték, hogy komolyan foglalkoztatja őket egy webes irodai szolgáltatáscsomag nyújtása üzleti ügyfelek részére. Schmidt szerint egyértelmű, hogy a vállalat webes szövegszerkesztőjének és táblázatkezelőjének a cégek és szervezetek számára jelenleg is kínált csomag részévé kell válniuk. Ezen túlmenően elképzelhetőnek tartja, hogy néhányan fizetnének is a szolgáltatásért, hogy megszabaduljanak a hozzá kapcsolt reklámoktól, és költségoldalról "sokkal, sokkal olcsóbbak lennénk, mint bármilyen más alternatíva".

A szinte kizárólag hirdetési bevételekből élő Google 2006 egészében 10,6 milliárd dolláros forgalmat generált, ami több mint 70 százalékkal magasabb, mint egy évvel korábban. Adózott nyeresége meghaladta a 3 milliárd dollárt, ami több mint duplája a 2005-ös 1,47 milliárdos profitnak.

a címlapról