V-business: a következő nagy üzleti lehetőség a virtuális térben lesz?
Az IBM az elkövetkező év során mintegy 10 millió dollárt fordít arra, hogy kiterjessze jelenlétét a Second Life nevű virtuális világban. Jövő kedden Sam Palmisano, az IBM elnök-vezérigazgatója is meglátogatja a Second Life univerzumot, hogy beszédet mondjon a cég mintegy 250 alkalmazottja előtt.
Első élet a második valóságban
A Second Life az egyik legismertebb és legnépszerűbb virtuális világ, regisztált felhasználóinak száma meghaladja az egymilliót, de becslések szerint tízmillióra rúg azok száma, amelyek valamelyik virtuális világot rendszeresen látogatják. A Second Life univerzumának saját pénze és gazdasága van: a virtuális térben naponta másfélmillió amerikai dollárnak megfelelő Linden dollár mozog (1 USA dollár jelenleg 277 Linden dollárt ér). Linden dollárt valódi dollárért lehet vásárolni a Second Life-ot üzemeltető Linden Labs weboldalán. Vannak, akik a Second Life-ból élnek, virtuális javakat adnak és vesznek -- valódi pénzért. Mások termelnek: ruhákat, autókat, házakat építenek és adnak el a Second Life szereplőinek.
A virtuális világ lakóinak száma mára elérte azt a kritikus tömeget, amely már vonzza a cégeket, hirdetőket. Nemrég a Reuters is irodát nyitott a Second Life-ban, hogy a virtuális világ lakóit tudósítsa az igazi valóságban történtekről, illetve eljuttassa a Second Life legfontosabb híreit a valódi világba. A Second Life-ban többek között jelen van az Adidas, a Nissan, a Reebok, a Sun Microsystems de már tanácsadócégek is felfedezték maguknak ezt a világot, mint az ügyfelekkel való kapcsolattartás módját.
Az Adidas virtuális üzlete
Mi az a v-business?
A Nagy Kék szerint az internetes kereskedelem és üzlet, az e-business nyomán hamarosan ki fog alakulni a v-business. "A kérdés az: ha 20 éve tudtuk volna a webről azt, amit ma tudunk, mit csináltunk volna másképp? A webnek évtizedek kellettek a befutáshoz, ehhez fele annyi idő kell" -- mondta Sandy Kearney, az IBM 3-D Internet és virtuális business igazgatója. Az IBM az egyik legnagyobb jelenléttel rendelkező vállalat a Second Life-ban: a virtuális teret elsősorban oktatásra és találkozók megtartására használják, többek között olyan ügyfelekkel is, amelyek szintén üzleti céljaikat támogatják virtuális jelenlétükkel.
Az IBM egyik ügyfele a virtuális világban egy "nagy brit élelmiszerlánc", amely a Second Life-ban olyan üzletet kíván felépíteni, ahol a játékosok igazi termékeket vásárolhatnak. "Az e-kereskedelem ma katalógusokra épül. Ez nagyon jó, végülis a weboldalak jól rímelnek a prospektusok oldalaira, de a legtöbb ember nem úgy gondol a vásárlásra, mint egy katalógus lapozgatására, hanem boltokra gondol, amikbe be tud menni" -- mondta Irving Wladawsky-Berger, az IBM technológiai stratégája.
Virtuális IBM System 360
A cég szerint a céljai messze túlmutatnak a Second Life-on, noha ma kétségkívül ez az első számú terjeszkedési célpont. A Nagy Kéknél szorosan együttműködnek a Second Life-ot üzemeltető Linden Labsszal, de más virtuális világok fejlesztőinél is keresik lehetőségeket. Az IBM elképzelései szerint előbb-utóbb egy óriási, egyesített virtuális világ jön majd létre, ahol át lehet járni egyik virtuális világból a másikba.