:

Szerző: Bizó Dániel

2006. szeptember 14. 12:18

Hamarosan elrajtol a Nintendo Wii játékkonzol

[Reuters/HWSW] Fellebbent a fátyol a Nintendo következő generációs konzoljának áráról és megjelenési dátumairól. Sajnos -- mint ahogyan azt már megszokhattuk -- Európa most is a prioritási lista végén kullog már a bejelentések ütemezesénél is, így a hozzánk legközelebb álló információkért egy holnapi sajtótájékoztatóig várni kell.

[Reuters/HWSW] Fellebbent a fátyol a Nintendo következő generációs konzoljának áráról és megjelenési dátumairól. Sajnos -- mint ahogyan azt már megszokhattuk -- Európa most is a prioritási lista végén kullog már a bejelentések ütemezesénél is, így a hozzánk legközelebb álló információkért egy holnapi sajtótájékoztatóig várni kell.

Már csak 10 hét Amerika

A korábbi szokással szakítva a japán vállalat elsőként az Egyesült Államokban dobja piacra legújabb játékgépét, a Nintendo Wii-t, mégpedig november 19-én. Hivatalosan ez az időpont még nem lett bejelentve, a New York Times azonban tévedésből idő előtt kirakta oldalára a részleteket taglaló cikket. A Wii ára ajánlott kiskereskedelmi ára éppen 250 dollár alatt lesz (értelemszerűen 249,90 dollár, vagy hasonló), azaz 54 ezer forintnak megfelelő valutát kell a tengerentúlon leszurkolniuk a vevőknek. A játékok ára állítólag 50 dollár körül (~11 ezer forint) alakul. A rajtkor már elérhetővé válik mintegy 30 letölthető klasszikus cím a Wii online szolgáltatásán keresztül, jellemzően 5-10 dollár közötti áron.

Hivatalossá vált ugyanakkor a japán rajt, melynek időpontja december másodika. A felkelő nap országában a Wii valamivel olcsóbban, 212 dollárnak megfelelő japán jenért kerülhet a boltok polcaira, 16 címmel, és természetesen hasonló módon letölthető játékokkal. A Wii ezzel gyakorlatilag együtt jelenik meg a Sony PlayStation 3 gépével az Egyesült Államokban, valamint Japánban három héttel később.

Játékgép funkciója mellett a Wii beépített böngészőt, valamint képnézegető és -szerkesztő szoftvert is tartalmaz, valamint monitorra kötve is használható. A gép ezenkívül különböző online widgeteket -- kis hasznos alkalmazásokat -- is képes lesz kezelni, így például megmutathatja az időjárást, a legfrisebb híreket (mint a cikk megírása óta kiderült, ezek nem widgetek, hanem inkább egyfajta webes csatornák lesznek(). A Wii egyik legnagyobb újítása az egyik játékvezérlője, amely szakítva a hagyományos kontrollerkiképzéssel inkább egy távirányítóra hasonlít. Ennek segítségével élethűen mozgathatunk térben egy játékbeli kardot, fegyvert, zseblámpát, vagy éppen golfütőt, ami a Nintendo szándékai szerint jelentősen megváltoztatja a játékélményt.

A Wii speciális játékvezérlője

Úgy tűnik, hogy a Microsoft, a Nintendo és a Sony az amerikai piacot tartják a következő generációs konzolok közötti harc elsődleges színterének. Az egy évvel korábban megjelenő Xbox 360 itt aratta a legnagyobb sikert, így a legnagyobb előnyre is itt tett szert, míg Európában közepesnek mondható a szereplése, Japánban pedig siralmasnak. Erre reagálva a gyártási problémákkal küzdő Sony a drasztikusan megcsappant kezdő kontingenséből 400 ezer darab PS3-at szán a november 17-i amerikai rajtra, míg a november 11-i japán debütálásra mindössze 100 ezer darabot ígérnek.

A Nintendo nem beszélt a szállítások volumenéről. Az IBM nemrég számolt be arról, hogy már megkezdte a Nintendo felé a Wii processzorának szállításait, amely a Broadway névre hallgat. Ez elég későnek tűnik a készletek felhalmozása szempontjából, ugyanakkor a Wii riválisainál kevésbé agresszív, vagy újszerű tervezésű elemeket alkalmaz, így termelhetősége is kevesebb problémába ütközik. Az Xbox 360 korábbi gondjait a magas órajelű GDDR3 memóriachipek szűkös ellátása okozta, míg a PS3 legutóbbi gondjai a Sony állítása szerint a Blu-ray meghajtóba szerelendő kék lézer dióda tömegtermelésének akadozásából fakadnak.

A cikk megírását követően derült ki, hogy a Nintendo 4 millió Wii leszállítását tervezi világszerte még ebben az évben, melyek legnagyobb része az Egyesült Államok piacát fogja érni.

Külön utakon

A Nintendo Wii konzolja nem kívánja szemtől szemben felvenni a harcot az Xbox 360 vagy a PS3-mal, és alapvetően más stratégiát alkalmaz a konzolpiacon. A két óriás üzleti modellje arra épül, hogy rendkívül erős hardvert nyomott áron, súlyos veszteséggel dobnak piacra, majd a hozzá kapcsolt szoftverek és hardveres kiegészítők eladásai után járó licencdíjakból, valamint online szolgáltatásokból termeli ki a termék életciklusa során a nyereséget. Eközben természetesen a gyártástechnológia fejlődése és a volumen felfutása révén az előállítási költségeket igyekeznek lenyomni, hogy lehetőségük nyíljon az árak, vagy a veszteség csökkentésére, sőt később akár már a konzolon is realizálhatnak nyereséget.

A Nintendo ezt a pénzügyi kockázatot és terhet nem akarja, vagy nem tudja meglépni, hiszen két nála sokkal nagyobb és erősebb vállalattal kellene megküzdenie. A neves japán játékcég vezetősége ezért más megközelítési mód mellett döntött. A Nintendo célja, hogy minél szélesebb, hagyományosan nem a videojátékok célcsoportjainak számító rétegeket nyerjen meg. Ezért elsősorban a szórakoztató játékokra alapoz, melyek többségét házon belül biztosítja, ami -- amennyiben sikeres --, nagy mennyiségű pénzt termel.

Ezen túlmenően a Wii konzol az elemzők szerint akár az első naptól fogva nyereséges, vagy nullszaldós hardver lehet, mivel a Nintendo nem nyomja le mesterségesen az árát. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy nem olcsóbb annyival, mint amennyivel gyengébb -- a Wii valahol a jelenlegi generáció és az Xbox 360 és PS3 jelentette "nextgen" között helyezkedik el.

Ezen stratégia egyszer már hatalmas sikert aratott a Nintendo DS képében, mely lényegesen gyengébb technikai képességei ellenére felveszi a versenyt a Sony PlayStation Portable-lel (PSP), sőt, Japánban mondhati tönkreveri azt -- az ahhoz kapható játékok pedig toronymagasan vezetik az eladási listákat. A Nintendo DS sikere ráadásul magával húzhatja a Wii szereplését is, ahhoz hasonlóan, ahogyan a PlayStation név sikerre vitte a PSP-t, vagy ahogyan az iPod sikere fellendítette a Mac PC-k eladásait.

Az európai piacot érintő hivatalos részletekig holnapig várni kell, egyelőre még nem hivatalos információk sem keltek lábra a weben. Remélhetőleg a PS3-mal szemben még idén, a karácsonyi szezonban jut az öreg kontinensnek is értékelhető mennyiség. Az ünnepi szezon rendkívül fontos a játékipar számára, mivel hasonlóan a csokoládéhoz, az éves forgalom akár 75-80 százalékát is az év utolsó hónapjaiban realizálják a vállalatok.

a címlapról