Hongkongi stílus Magyarországon
Ünnepélyes keretek között ma megnyílt Hong Kong nagyszabású kereskedelmi kiállítása, a Style Hong Kong. A Budapesti Kongresszusi Központban szerdáig tartó rendezvényen több mint 100 vállalat reprezentálja magát, kezdve az elektronikai és informatikai termékektől a ruházaton át a logisztika szolgáltatókig, üzleti kapcsolatok kiépítésének kiépítésének reményében.
A térség legnagyobb gazdasági partnere
A budapesti helyszínt az magyarázza, hogy Hong Kong számára Magyarország a keleti-európai térség legnagyobb gazdasági partnere, így a mára Kínához csatolt városállam hazánkon keresztül igyekszik itteni jelenlétét erősíteni, míg a magyar gazdaság szereplői számára a gigantikus ázsiai piachoz való kaput kínálja. "Az egész kelet-európai térségben Magyarország a hongkongi termékek legnagyobb piaca, mi pedig azon dolgozunk, hogy ez a kapcsolat az elkövetkező években is szoros maradjon" -- mondta el Jeffrey Lam, rendezvényt jegyző Hongkongi Kereskedelemfejlesztési Tanács (HKTDC) igazgatótanácsának tagja.
A gazdasági kapcsolat nem éppen nevezhető ugyanakkor kiegyensúlyozottnak: a két ország közötti több mint egymilliárd dollár értékű kereskedelemből 992,7 millió dollár értékben hongkongi export érkezett hazánkba (vagyis számunkra import), míg a magyar export mindössze 85,7 millió dollárra rúgott. Elektronikai termékek tavaly 870 millió dollár értékben érkeztek Magyarországra, ezzel hazánk Hong Kong 19. legnagyobb célországának számított, megelőzve például Ausztriát, Dániát vagy Belgiumot.
A HKTDC szerint a legtöbb hongkongi vállalat nem rendelkezik tapasztalatokkal, kapcsolatokkal a kelet-európai terjeszkedéshez, mely Oroszországot is beleértve az egyik leggyorsabban fejlődő piac a világon, több mint 200 millió lakossal. A hongkongi cégeknek tehát partnerekre is szükségük van. "A mai rendezvény egy nagyszerű kezdet, amit az elkövetkező években tovább szeretnénk folytatni. Hong Kong szeretne szerteágazó kapcsolatokat kiépíteni a régióban" -- tette hozzá Lam.
A magyarok vállalkozó szelleműek és komolyan veszik az üzletet
A hongkongiak számára ez az ismerkedés időszaka, legtöbbjüknnek nincs képük Magyarországról, mondta el egy rövid beszélgetés alkalmával Shirley Ha, a delegáció egyik képviselője, aki az informatikai iparágat reprezentálja, és először jár hazánkban. A hongkongi üzletemberek többnyire az elmúlt időszakban hallhattak Magyarországról, mikor a magyar kormányzat látogatást tett az országba, amiről a helyi lapok tudósítottak, valamint a mostani budapesti rendezvényre való felkészülés jegyében a HKTDC szemináriumot szervezett Hong Kongban a magyar piacról.
Ha asszony szerint "Magyarország számára ez egy nagyszerű lehetőség, hogy Kelet-Európa központjává váljon" Hong Kong számára, valamint hogy belépjen az ázsiai piacra, mivel "Hong Kong a híd Ázsiába". Első benyomásai között megemlítette, hogy szerinte a magyarok vállalkozó szelleműek, és hogy úgy tűnik, komolyan veszik az üzletet.
A kiállítással egyidejűleg magas szintű üzleti küldöttség is érkezik Hongkongból, akik a helyi ipart reprezentálják. Budapestet követően a csoport szeptember 13-án Prágába utazik, ahol 2 napon át üzleti szemináriumokat tart majd, az érdeklő vállalatokkal bemutatkozó tárgyalásokon, gyárlátogatásokon vesz részt, illetve megbeszéléseket tart a kormányzat és az üzleti szféra vezetői személyiségeivel. Közvetlenül a „Style Hong Kong” kiállítás után, szeptember 14. és 19. között egy 13 hongkongi vállalatot képviselő delegáció látogat Moszkvába és Szentpétervárra is az oroszországi üzleti lehetőségek feltérképezése céljából.
A Style Hong Kong kiállításra a szervezők kereskedőket várnak, a rendezvényre a belépés ingyenes. A rendező HKTDC számos szolgáltatással igyekszik megkönnyíteni az üzletemberek közötti kapcsolatteremtést, egyebek mellett tolmácsok és fordítóberendezések segítik a kommunikációt. A kiállításra történő eljutást ingyenes buszjáratok teszik egyszerűbbé, amelyek 11 vidéki nagyvárosból, a fővárosi vasútállomásokról és Budapest központjából indulnak a helyszínre. A gépjárművel érkező látogatók számára benzin kuponokat (25€ értékben Budapesten kívülről, 15€ értékben a főváros területéről érkezőknek) biztosítanak a szervezők, és külön szállodai támogatás vehetnek igénybe azon vidéki szervezetek, akik legalább tízfős vállalati csoporttal érkeznek a kiállításra. További részletek a Style Hong Kong honlapján olvashatóak.