Földbe állt a Boeing repülőgépes internetszolgáltatása, a Connexion
Ahogy azt várni lehetett, végleg beszünteti Connexion repülőgépes internetszolgáltatását a Boeing. A Connexion hatéves története során sosem tudott nyereséget termelni a vállalatnak, a megszüntetésével kapcsolatban 320 millió dolláros egyszeri költséget könyvel el a repülőgépgyártó.
Hat év után adták fel
"Az elmúlt hat év során jelentős időt, erőforrásokat és technológiát invesztáltunk a Connexionbe" -- mondta Jim McNerney, a Boeing elnök-vezérigazgatója. "Sajnos a szolgáltatás piaca sosem jött létre úgy, ahogy elterveztük." A Connexion részlegnél mintegy 560-an dolgoznak, nekik a Boeing más divízióinál keres majd feladatokat, de kismértékű elbocsátások nem zárhatók ki -- vázolta a helyzetet a repülőgépgyártó szóvivője. A Connexion bezárásával kapcsolatos költségek 26 centtel fogják csökkenteni a Boeing második féléves eredményét, ugyanakkor a fejlesztések leállítása 2007 elejétől részvényenként 15 centes költségmegtakarítást jelent negyedévenként.
A repülőgépek és a "földi internet" közötti kommunikációt műholdakkal megvalósító Connexion első számú piaca az amerikai légitársaságok lettek volna, ezek a vállalatok azonban sose haraptak rá a szolgáltatásra. Az eredeti tervek szerint a Boeing a legnagyobb amerikai légitársaságokkal együttműködve gépek ezreit szerelte volna fel az internetzéshez szükséges eszközökkel, azonban a 2001 szeptember 11-én történt terrortámadások történetének legnagyobb válságába sodorták a légiközlekedési ipart. Ezt követően a legnagyobb amerikai légitársaságok, az American Airlines, a United Airlines és a Delta Airlines ki is szállt a Connexion konzorciumból, amely majdnem véget is vetett az elgondolásnak.
Túl magas volt az ár
A Connexion valószínűleg azért sem hozta a tőle várt sikereket, mert a légitársaságok nem tudtak jól működő üzleti modellt kidolgozni a szolgáltatáshoz -- vélik elemzők, akik szerint az árak túl magasak ahhoz, hogy igazán nagy tömegek kezdjenek a repülőgépen internetezni. Ehhez még társul a Connexion technológia magas ára is, a megfelelő berendezések telepítése a repülőgépekre egyenként mintegy félmillió dollárt emészt fel.
A Boeing által kifejlesztett technológia legnagyobb riválisa a hagyományos mobiltelefonos szolgáltatás lehet, az Airbus például már régóta kísérletezik repülőgépeinek fedélzetén azzal, hogy lehetne mobiltelefonos lefedettséget biztosítani az utasok számára. Bár ez kisebb sávszélességet biztosít mint a Connexion, jóval olcsóbb és többek számára elérhető, így valószínűleg több felhasználót vonz majd.
A legnagyobb légitatársaságok, amelyek a Connexionön alapuló fedélzeti internetszolgáltatást kínáltak: Lufthansa, SAS, All Nippon Airways, Japan Airlines, Singapore Airlines. Ez a technológia biztosítja az internetkapcsolatot az Amerikai Egyesült Államok mindenkori elnökének különgépén, az Air Force One-on is.