Három-öt év múlva hozhat nyereséget a Microsoftnak a Zune
Robbie Bach, a Microsoft Home and Entertainment részlegének igazgatója szerint a vállalat felkészült arra, hogy százmilliókat költsön a Zune audiolejátszók és a kapcsolódó zeneszolgáltatás kifejlesztésére és népszerűsítésére és azt sem bánja, ha a termékvonal még évekig csak veszteséget termel. Az első Zune készülék már az idén az amerikai piacon lesz, jövőre újabbak követik.
Hosszú távra terveznek
Az elemzők és befektetők részére szervezett konferenián elhangzottakból kiviláglik, a Microsoft valóban hosszú távra tervei zenepiaci stratégiáját, Bach szerint legalább három-öt év kell ahhoz, hogy a Zune visszahozza a befektetett pénzt. A Zune megjelenése ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a Microsoft beszüntetné a partneri együttműködéseit a többi, Windows Media technológiát használó zenebolttal és nem szűnnek meg a PlaysForSure készülékek sem.
A Microsoft korábban partnerek segítségével próbált meg betörni a zenepiacra, azonban mivel a szolgáltatások és a készülékek is különféle cégektől származtak, igazából sose álltak össze egy olyan komplett rendszerré, mint az Apple iPod és az iTunes. Ezzel a gyakorlattal szakítva most a Microsoft a saját kezébe veszi az irányítást és a Zune-t az utolsó részletig házon belül fejleszti. "A Microsoft készíti a szoftvert, a hardvert és a szolgáltatást" -- nyomatékosította Bach.
Bach nem árult el újabb részleteket a Zune-nak kapcsolatban, azonban többször utalt arra, hogy a szolgáltatás központjában a közösségek állnak majd, valamint hangsúlyos lesz az új zenék felfedezése is. "Nem azért mutatjuk be a Zune-t, hogy aztán ugyanazt csináljuk mint mások" -- mondta a Microsoft-vezető. A Zune természetesen illeszkedni fog a Microsoft más szórakoztató-elektronikai elképzeléseibe is, vagyis kompatibilis lesz az Xboxszal és a Media Centerrel is.
A készülékek hozzák a profitot
Bach elmondta, a Zune esetében a Microsoftnak nem kell akkora összeget befektetnie, mint az Xboxnál, ugyanis a konzolpiacon a hardvereket a gyártók veszteséggel kénytelenek árulni, a nyereséget az eladott szoftvereken és az ehhez kapcsolódó licencdíjakon érik el. A zenepiacon azonban fordított a helyzet, ott a zenék eladása csak minimális haszonnal kecsegtet, a nyereséget az eladott lejátszók hozzák.
Ez a tendencia jól megfigyelhető az Apple példáján, ahol -- egyes források szerint -- az iTunes zeneboltban értékesített dalok 99 centes árából mindössze 4 centtel kell beérnie a cégnek, a többi a kiadók zsebébe vándorol. Az iPoddal ugyanakkor kaszál a cég, ma már a lejátszók adják a vállalat forgalmának harmadát. A Microsoftnak fel kell kötnie a gatyáját, ha be akarja érni az Egyesült Államokban szinte egyeduralkodó Apple-t, amely az iPod és az iTunes révén az MP3-játszók piacán 50, az online zenepiacon több mint 70 százalékos részesedéssel rendelkezik.