:

Szerző: Bodnár Ádám

2006. július 24. 10:17

Ősszel jön a Microsoft zenelejátszója, a Zune

Magad uram, ha szolgád nincsen -- gondolhatták a Microsoftnál, amikor saját zenelejátszó és zeneszolgáltatás bevezetéséről döntöttek. A redmondi vállalat a jogvédett Windows Media Audio formátum révén már régóta jelen van az online zenepiacon, azonban a korábbi, hardvergyártó partnerekre építkező stratégiája csődött mondott az Apple iPod és iTunes elleni harcban. A vállalat tehát most saját kezébe veszi a sorsát és az ősszel bemutatja a Zune nevű készüléket, valamint a hozzá tartozó zeneszolgáltatást.

[HWSW] Magad uram, ha szolgád nincsen -- gondolhatták a Microsoftnál, amikor saját zenelejátszó és zeneszolgáltatás bevezetéséről döntöttek. A redmondi vállalat a jogvédett Windows Media Audio formátum révén már régóta jelen van az online zenepiacon, azonban a korábbi, hardvergyártó partnerekre építkező stratégiája csődött mondott az Apple iPod és iTunes elleni harcban. A vállalat tehát most saját kezébe veszi a sorsát és az ősszel bemutatja a Zune nevű készüléket, valamint a hozzá tartozó zeneszolgáltatást.

Közösségi élmény

Pénteken a vállalat egy közleményben erősítette meg azokat a pletykákat, amelyek szerint közvetlenül belépne az online zenepiacra. "Zune márkanéven új hardvereket és szoftvereket vezetünk be, amelyek közül az első már az idén hozzáférhető lesz" -- mondta Chris Stephenson, a Microsoft egyik marketing-menedzsere. A redmondi cég közölte, az első Zune készülékben merevlemez gondoskodik az adatok tárolásáról, és Wi-Fi vezérlő is helyet kap benne. A vállalatnál számos különféle készülék fejlesztése zajlik párhuzamosan, szinte egészen biztos hogy később lesznek az iPod nanóhoz hasonló flash memóriás lejátszók is, illetve videolejátszó is tervbe van véve.

Egyelőre nem tudni, hogy a Zune-ban található vezeték nélküli funkciónak mi a szerepe. Stephenson a Billboard zenei magazinnak nyilatkozva azt mondta, talán lehetőség lesz majd számok közvetlen letöltésére, de akár arra is, hogy az egymás közelében található készülékek felhasználói belehallgassanak a másikén található dalokba. A Microsoft a Zune kialakításánál nagy hangsúlyt fektetett a közösségi élményre, ennek jegyében a szolgáltatás igénybevevői például dalokat, előadókat ajánlhatnak egymásnak, ismeretségeket köthetnek, fórumozhatnak.


Ilye lesz az első lejátszó?

Belsős források szerint a Zune hivatalos bejelentésére augusztus végén kerül sor, az első készülékek pedig októberben érkeznek az üzletekbe. Kérdés, hogy addigra már elérhető lesz-e az Alexandria kódnevű online szolgáltatás, ahonnan zeneszámokat, videoklipeket, talán mozifilmeket is le lehet tölteni. A válasz azonban alighanem igen, ugyanis a hírek szerint a Zune bár Windows Media alapokon nyugszik, nem lesz kompatibilis a többi, Windows Mediát használó online szolgáltatással, hanem egy teljesen önálló rendszer lesz.

Vállalathoz közeli források korábban tudni vélték, hogy a Microsoft az Xbox hordozható változatán dolgozik, nem zárható ki annak a lehetősége, hogy valójában már akkor is a Zune-ról volt szó és a médialejátszó képes lesz akár játékok futtatására is. Az Xbox teljesítményét nyújtó hordozható készülék ma már közel sem elképzelhetetlen, hiszen a Microsoft első konzoljában egy Pentium III processzor és egy GeForce 3 kategóriás grafikus vezérlő található, ma már ezek akár egyetlen lapkára integrálva is legyárthatók, ráadásul szinte fillérekért.

Kemény dió

A legfrissebb hírek szerint a Microsoft már tárgyalásokat folytat a kiadókkal, és fejleszti azt a komplett szoftveres rendszert, mely az iTunes-iPod pároshoz hasonlóan teljes megoldást kínálhat a felhasználóknak a készüléktől a szolgáltatásig. A vállalatnak azonban nehéz lesz a Zune-nal az Apple-t megszorongatni, az iTunes zeneboltot üzemeltető és iPod készülékeket fejlesztő vállalat az Észak-Amerikai digitális audiolejátszó-piac több mint 50 százalékát tudhatja magáénak, míg a digitális zenék 70 százalékát az iTunes zeneboltból vásárolják

Az Apple iTunes-iPod párosa éppen az egyszerű, integrált rendszer miatt vonzó az amerikai felhasználók számára, azonban néha ez sem elegendő, melyről a Sony esete árulkodhat. Bár a japán médiaóriás rendelkezik elegendő és megfelelő tartalommal, eszközökkel és online zenebolttal is, mégsem volt képes egy olyan rendszert képezni belőlük, mely sikeres lehetett volna, mint az Apple megoldása.

a címlapról