Az AMD titkos fegyvere
[xbit-labs/HWSW] Az Intel várhatóan július végén dobja piacra asztali Core 2 processzorait, amelyek teljesítménye az első tesztek szerint jelentősen felülmúlja a legújabb AMD Athlonokét is. Az xbit-labs bennfenntes forrásokra hivatkozva azt híreszteli, hogy a második számú processzorgyártó titkos fegyverrel készül az Intel ellen, amelytől elsősorban a játékok alatt mutatott teljesítmény látványos javulását várja.
Gyorsabb játékok?
Ma már az összes modern asztali processzor kétmagos, beleértve az Intel és az AMD termékeit is. A szoftverek, főképp a játékok azonban egyelőre csak ritkán használják ki a kétmagos felépítés előnyeit, több programszál párhuzamos futtatásának lehetőségét, ezek az alkalmazások egy gyors egymagos processzoron futnak a legjobban. Az AMD éppen ezért a kifejezetten játékosoknak szánt Athlon FX sorozat esetében például sokáig megmaradt az egymagos felépítés mellett, csak a család legújabb tagjai, az FX-60 és FX-62 kétmagosak.
Ha hihetünk a pletykáknak, a vállalat titkos fegyvere egymagos processzorrá változtatná kétmagos chipjeit, annak érdekében, hogy azok a lehető legnagyobb teljesítményt érjék el a többszálú végrehajtásra nem optimalizált szoftverek futtatásakor is. Az AM2 kivitelű kétmagos AMD processzorokban állítólag megbújik egy technológia, amely az operációs rendszer és a rajta futó szoftverek számára adott esetben egymagosként láttatja a chipet. Természetesen mindkét mag dolgozik ilyenkor is, azonban ugyanannak a programszálnak az utasításait hajtják végre.
A hírek szerint az AMD "Reverse Hyper-Threading" technológia használatához csak egy BIOS-frissítés, új processzor-driver és egy Windows-patch szükséges, amelyet a Microsoft hamarosan ki is bocsát majd. A processzor-driver a videokártyák meghajtóprogramjaihoz hasonlóan dinamikusan, a futtatni kívánt alkalmazásoktól függően képes lesz váltogatni a processzor "egymagos" és "kétmagos" üzemmódja között. Ezzel a megoldással az AMD legtöbbet hozhatja ki processzoraiból, legyen szó többszálúságra optimalizált alkalmazásokról (pl. fotószerkesztők, tömörítők), vagy egyszálú szoftverekből (a játékok többsége).
Fordított Hyper-Threading
A módszer -- amennyiben valóban létezik -- tulajdonképpen az Intel Hyper-Threading megfordításának tekinthető, ott több programszál futhatott párhuzamosan egy magon, az AMD esetében egy programszál végrehajtását osztják szét több magra. Az AM2-es Athlonok és Opteronok ezáltal egy órajelciklus alatt 6 utasítás végrehajtására lesznek képesek, szemben az Intel Core 2 által ígért 4 utasítással. Ebből persze még nem lehet pontos következtetéseket levonni az Athlonok egyszálú szoftverek futtatására vonatkozó teljesítményére, ugyanis a mai szoftverek felépítéséből adódóan nagyon ritkán találni 6 független, párhuzamosítható utasítást.
Általánosságban elmondható, hogy a mai modern szoftverek minden ötödik utasítása ugrás, csak kifejezetten tudományos célú alkalmazásokra jellemzőek az ennél nagyobb alapblokkok. Éppen ez az oka annak, hogy a processzorgyártók a végrehajtóegységek számának növelése helyett a magasabb órajel, illetve a többszálú végrehajtás felé mozdultak el, először az SMT (sychronous multi-threading), majd az SMP (symmertic multi-processing) révén. Ez egyben meg is kérdőjelezheti az AMD elgondolásának gyakorlati hasznát, persze lehet hogy csak pletykáról van szó, de július végén minden kiderül.