Harmadszorra is partraszáll Japánban az Xbox?
[gamefront.de/GamesIndustry.biz] A Microsoft újra elrajtoltatná Xbox 360 konzolját Japánban -- állítja legalábbis a gamefront.de német játéklap, japán nagykereskedői forrásokra hivatkozva. Az indok egyszerű: míg a világ többi részén hiánycikk a gép, addig a szigetországban rendkívül gyenge eladásokat produkál, valószínűleg Redmond legkonzervatívabb várakozásait is alulmúlva.
A gamefront.de értesülései szerint június 29. lesz a következő partraszállás napja, melyet a Microsoft jövő héten jelentene majd be egy japán sajtókonferencia alkalmával. Ezen a napon jelenne meg egyszerre több nagyszabású játékcím is (Chrome Hounds, Bullet Witch, Ghost Recon Advanced Warfighter), további részletek, a marketing új irányvonala, főbb elemei azonban egyelőre nem ismertek.
Japán:Microsoft -- 2:0
Japán volt az egyetlen terület, ahol az Xbox 360 indító készlete nem fogyott el, sőt a leszállított, 150 ezresre becsült kontingens töredékére sem volt kereslet. Eközben az Államokba és Európába jutott készletek órák alatt, sok helyen már az előrendelésekkel elfogytak, és még az idei első hónapok során is még ezeket a kielégítetlen előrendeléseket teljesítették a boltok.
Egyelőre nem részletezett gyártási, vagy logisztikai nehézségek miatt a Microsoft ráadásul ellátási nehézségekkel küszködött egészen március végéig, mikor a cég közölte, hogy ezt követően két-háromszor nagyobb mennyiséget lesz képes szállítani a konzolokból. A japánok érdektelensége tehát kétszeresen sújtotta a céget: nem csak a helyi piac kialakításának első kísérlete vallott kudarcot, hanem a boltokban porosodó gépekre máshol lett volna kereslet.
Az első negyedév során Japánban valamivel több mint 30 ezer Xbox 360 talált gazdára, a Media Create adatai alapján, tehát jó eséllyel még a decemberi indítókészlet sem fogyott el. Összehasonlításként a Nintendo GameCube gépből több mint 40 ezer fogyott, míg a hatéves PlayStation 2 konzolból, köszönhetően az erős játékfelhozatalnak, 400 ezer feletti darabszámot adtak el.
Elemzők, iparági szakemberek gyakorlatilag egyöntetű véleménye szerint az Xbox 360 szereplése a japán vevők számára érdektelen játékokkal, és az előző Xbox csúfos kudarcának emlékével magyarázhatóak. Az Xbox 360 eddig még az első Xboxnál is gyengébben szerepel, és talán ezen próbál meg fordítani a Microsoft a nyáron megjelenő, remélhetőleg a japánok számára is vonzó címekkel.
Aprítás robotokkal; Chrome Hounds, Sega
A japán piac önmagában ugyan nem lenne kritikus jelentőségű a konzolok (trójai falóként otthoni szórakoztató centerek) közti háborúban. Az ezzel járó japán játékfejlesztői támogatás megléte vagy hiánya azonban döntő lehet, hiszen a japán fejlesztésű játékok hatalmas sikereket aratnak az egész világon (pl. Final Fantasy, Metal Gear Solid, Gran Turismo, Resident Evil) hatalmas vonzerőt képezve az amerikai és európai vásárlók számára is. A japán piac, és így a fejlesztők megnyerése kulcsfontosságú lehet tehát a világpiacon is.
A konzolháború
A Microsoft eddig több mint 4 milliárd dollárt bukott el a konzolüzleten azóta, hogy 2001-ben belépett a piacra. A mozgatórugók nyilvánvalóak: Bill Gates és csapata felismerte a Sony PlayStationje által jelentett veszélyt, melyet az évtized második felében, és a távolabbi jövőben fog jelenteni a Microsoft hagyományos, PC-s piacai számára.
Nem mástól fél a Microsoft, mint hegemóniájának megtörésétől azáltal, hogy a konzolok otthoni szórakoztató központtá fejlődnek, játék mellett szélessávon böngészni, vásárolni, filmeket vagy zenéket is lehet majd velük letölteni, felváltva a PC-k szerepét. A PlayStation 2-ből eddig világszerte több mint 100 millió fogyott, és több mint 1 milliárd játékot adtak el rá. Nemrég bejelentett csúszását követően novemberben megjelenő PlayStation 3 már merevlemezzel, és előtelepített Linux-operációs rendszerrel érkezik.
A Microsoft jelenlegi stratégiájának lényege, hogy minél nagyobb bázist építsen ki a PS3 érkezése előtt, ellenállás nélkül hatolni be a piacra, és magához vonzani a játékfejlesztők tömegét. Az eddigi szállítási nehézségek és a japán eredménytelenség ezt az erőfeszítést ássák alá. A vállalat fél év alatt Japánban 1 millió Xbox 360-at akart eladni, amit valamiféle csoda nélkül biztosan nem tud teljesíteni. Globálisan június végére 4,5-5,5 millió a célkitűzés, míg év végére 10 milliós eladást szeretnének a főhadiszálláson látni.