Nokia: vigyázó szemetek Kínára vessétek!
Jorma Ollila |
Elemzők egyetértenek abban, hogy a növekedés motorjait a fejlődő piacok képezik, ahol egyre több az új előfizető. Éppen ezekre a piacokra szánja a Nokia három vadonatúj mobiltelefonját, amelyeket a hét elején Kínában mutattak be. Az olcsó és egyszerű 2610, 2310 és 1113 modellektől több tízmilliós eladási darabszámot vár a finn cég. A világ legnépesebb országában jelenleg közel 400 millióan használnak mobiltelefont, de a Nokia vezére szerint 2010-re az előfizetői létszám további 250 millióval fog emelkedni. A Nokia tavaly közel 80 százalékkal több készüléket értékesített Kínában mint egy évvel korábban.
Ollila állítása szerint cége a versenytársakhoz képest legalább 20 százalékos költségelőnyben van, vagyis kedvező pozícióból indulhat neki az árérzékeny fejlődő piacokon való terjeszkedésnek. Az olcsó készülékek felé való eltolódás a Nokia pénzügyi mutatóin is látszik, a tavalyi negyedik negyedévben a cég rekordszámú készüléket adott el, bevétele is rekordot döntött, nyeresége mégis csökkent.
A Nokia mobiltelefonok átlagos eladási ára az elmúlt 2 év alatt 33 százalékkal esett vissza és elemzők szerint ez a tendencia a jövőben is folytatódni fog, ahogy a finn cég a felső és középkategóriás szegmensben némileg teret vesz az erősődö riválisokkal-- Samsung, Motorola, Sony Ericsson -- szemben, és az eladásokban egyre nagyobb szerepet kapnak az olcsó tömegmodellek.