Kipróbáltuk: iPod az autóban
A HWSW eddigi történetének mindenképpen legnagyobb, legnehezebb, legdrágább és legerősebb teszthardvere járt a szerkesztőségünkben, az Apple iPod csatlakoztatására felkészített 1-es BMW ugyanis 4,2 méter hosszú, a forgalmi engedély szerint üresen is több mint 1400 kilót nyom, az ára -- bőséges extra felszereltséggel -- pedig megközelíti a 8,5 millió forintot.
A HWSW eddigi történetének mindenképpen legnagyobb, legnehezebb, legdrágább és legerősebb teszthardvere járt a szerkesztőségünkben, az Apple iPod csatlakoztatására felkészített 1-es BMW ugyanis 4,2 méter hosszú, a forgalmi engedély szerint üresen is több mint 1400 kilót nyom, az ára -- bőséges extra felszereltséggel -- pedig megközelíti a 8,5 millió forintot. Az általunk kipróbált 120d változat négyhengeres turbódízel motorjának 163 lóereje és 340 newtonméteres nyomatéka igazán meggyőzően ver hátba, hogy aztán elégedett mosolyt csaljon a vezető, némi rémületet az utasok és elképedést a belső sávban 1,6-os vállalati Vectrájából ránk villogó középvezető arcára.
Amerikából jöttem...
Az iPodot azt hiszem teljesen felesleges lenne bemutatni olvasóinknak, nyilván mindenki ismeri az Apple kultikus jelentőségű hordozható MP3-játszóját, amelyből története során több mint 40 millió darabot értékesítettek. Az iPod -- részben elérhetőbb ára miatt -- elsősorban az Egyesült Államokban örvend óriási népszerűségnek, de itthon is sokan vásárolják, erre utal legalábbis hogy az utcákon vagy a tömegközlekedési eszközökön egyre több embert látni a jellegzetes fehér fülhallgatóval.
BMW 120d |
Az 1-es BMW formatervéért ugyanaz a Chris Bangle felel, akinek az összes új modell (1, 3, 5, 6, 7, X3, Z4) "ragadozó" designját köszönhetjük. Bangle munkássága megosztó, de a sikerét senki sem tagadhatja, tavaly itthon 59 százalékkal több BMW fogyott mint 2004-ben, azaz a magyaroknak tetszik az új hullám.![]() Az 1-es a müncheni cég talán legérdekesebb vállalkozása az utóbbi évekből, hiszen lefelé bővítették a modellpalettát és egy olyan autót építettek, amely a C-szegmens (Golf-osztály) tehetősebb vásárlóit kívánja megnyerni. Az 1-es azonban így is ízig-vérig BMW, sem a minőség, sem a menettulajdonságok terén nem kötöttek kompromisszumokat a tervezők. Az árán sem. Az autót vezetni nagyszerű, de ez egy BMW-től el is várható. Az általunk kipróbált modellben extraként rendelhető sportfutómű és 17" kerekek javították az úttartást, ennek, valamint a hátsókerék-hajtásnak köszönhetően az 1-es nagyon pontosan irányítható, minden kanyar élmény vele, az egyenesekben pedig a 163 Le és a 340 Nm okoz páratlan örömet. Sajnos azonban ez a futómű a szériaként adott defekttűrő, kemény gumikkal együtt túlságosan ráz. Az autó méretéből és a hátsókerék-hajtásból adódóan hátul igen szűkös a hely, a hátsó ülésre beszállni még lehet, ülni a kis lábtér miatt már csak kényelmetlenül, a kiszálláshoz pedig komoly tornamutatvány szükséges. A vezetés élményének -- hátsókerék-hajtás és optimális súlyelosztás -- esett áldozatul a csomagtér is, ami nem csak pici (330 liter), hanem a nyílása is szűk, nem nagyképernyős tévék vagy fűnyírók szállítására tervezték. Pótkerék nincs, a csomagtér padlója alatt az akkumulátort találjuk. A vezetőülésbe ülve azonban a hátsó traktus kényelmetlensége senkinek sem jut majd eszébe. A motor gombbal indul, a hatfokozatú kéziváltó pöccre jár, a kormány mérete és fogása egyaránt kitűnő, az üléspozíció jól beállítható, a műszerfal jól áttekinthető, a négy tárcsafékre sem lehet panasz. Élményautó a javából, ráadásul a takarékosabb fajtából, sok városi használat mellett is kevesebb mint 8 liter gázolajat fogyasztott 100 kilométeren. Sosem gondoltam volna hogy egy dízelautót ennyire fogok élvezni! Tesztautónk néhány extrája: sportfutómű, 17" kerekek, bixenon fényszóró, ködlámpa, parkolóradar, világítás a kilincsekben, esőérzékelős ablaktörlő, kétzónás automata klíma, multikormány, fényre sötétedő belső és külső tükör, elektromosan állítható és behajtható külső tükrök, tempomat, sportülés, ülésfűtés. |
Hogy kerül az iPod az autóba? Akinek iPodja van, biztos hogy az autóban ülve is szívesen hallgatná a rajta tárolt zenéit, ráadásul nem szeretne azzal bíbelődni, hogy a lejátszóról az MP3 fájlokat CD-re írja, hogy aztán útközben cserélgesse a lemezeket. Saját tapasztalat, hogy ha az ember megszokta, hogy az összes zenéjét magánál tartja, akkor szeret kénye-kedve szerint lépkedni a dalok, albumok, előadók között, ez a CD-kkel még akkor is bajosan oldható meg, ha a lemezekre MP3 formátumban írjuk a dalokat és egy CD-re 8-10 albumot rögzítünk.
Az Egyesült Államokban, az iPod otthonában az autógyártók már felismerték, hogy a fogyasztók részéről igény van az iPod autós csatlakoztatására. Steve Jobs, az Apple elnök-vezérigazgatója tavaly ősszel, az iPod Nano bemutatáskor elmondta, hogy az USA-ban 2006-ban piacra dobott új autók 30 százaléka várhatóan már iPod-kompatibilis lesz, azaz a fedélzeti rendszerükhöz csatlakoztatható a lejátszó. Az egyik első autógyártó, amely ilyen modelleket dobott piacra, a BMW volt, amely az utóbbi időben erőteljesen koncentrál a hazai és japán tömegmodellektől megcsömörlött, az európai különlegességek iránt viszont érdeklődő, és azok borsosabb árát szívesen megfizető amerikai piacra.
Zene a kesztyűtartóból
Az általunk kipróbált BMW 120d-ben az iPodot a kesztyűtartóba kellett tenni, ahol egy műanyag sín hivatott a helyén tartani, ezt a pöcköt azonban vélhetően egy előző tesztelő már letörte, így a lejátszót egyedül a kábele tartotta a helyén. A kábel az Apple-től megszokott fehér színű, az iPod aljához kell csatlakoztatni. Ezután más dolgunk nincsen, ugyanis a lejátszót ettől kezdve az autó kormánykerekén található gombokkal tudjuk irányítani. Az autó természetesen fel is tölti az iPod akkumulátorát.
Az iPod a kesztyűtartóban,
a kijelző a szellőzők felett
A BMW fedélzeti audiorendszerével való integráció legnagyobb előnye egyben a legnagyobb hátrányává is válik ekkor, ugyanis míg az iPodon található kerékkel és gombokkal villámgyorsan tudunk a menüben mozogni, a kormányon levő fel/le és ok/vissza gombokkal a navigáció igen lassú és nehézkes. Képzeljük el, hogy a csordultig töltött iPodon található többezer előadó, album vagy szám közül hogy találjuk meg így azt, amit keresünk! A listák átlapozása akár perceket is igénybe vehet, ráadásul közben a forgalomra is figyelni kell.
Sajnos amikor az iPod és az autó között "él" a kapcsolat, a lejátszón levő kezelőszervek nem használhatók, pedig néha sokkal egyszerűbb lenne megkérni az anyósülésen utazót, hogy nyúljon be az iPodért és keresse meg aztán indítsa el azt Frank Sinatra dalt, aminek a lejátszására már induláskor megkért minket, de a kormányon levő gombok nyomogatásával a számok hosszú listájában még mindig csak a C betűig jutottunk.
Hogy a menüben éppen hol járunk, azt a műszerfal tetejére helyezett egysoros, 16 karakter megjelenítésére képes LCD-kijelzőn láthatjuk. Lejátszáskor a kijelzőről az éppen szóló szám címét olvashatjuk le, legalábbis annak első 16 karakterét (nem scrolloz), az előadóról, albumról, az eltelt és hátralevő időről nem ad információt a BMW-be épített rendszer. Sajnos még az iPod kijelzőjén sem tudjuk ezeket az információkat megkapni, ugyanis amikor az iPodot a kormányról irányítjuk, a lejátszó LCD-jén csupán egy "BMW" felirat olvasható.
A 16 karakteres LCD-kijelző
Nekem kéne
Amíg nálam volt az autó, az iPodot szinte végig "shuffle" módban használtam (ehhez a kormányon csak 4 gyors gombnyomás kell), bár az is igaz, a BMW 120d vezetése annyira élvezetes volt, hogy néha el is felejtettem bekapcsolni a zenét... Összességében a BMW 120d egy kiváló autó, az iPod pedig egy kiváló MP3-játszó, a kettejük kapcsolata azonban még finomításra szorul annak érdekében, hogy az összkép megfeleljen a megcélzott közönség magas elvárásainak. Kíváncsian várjuk az újabb változatokat.
Az iPod az 1-es (E87), 3-as (E46, E90), 5-ös (E39) X3-as (E83), X5-ös (E53), Z4-es (E85) BMW modellekbe, valamint az új Minibe építhető be, az autó típusától függően 54-84 ezer forintos áron, ami valljuk be őszintén, szigorúan az autók árához viszonyítva nem sok pénz azért, hogy vezetés közben se kelljen lemondani kedvenc zenéinkről. Ha új BMW-t vennék, biztos nem felejteném el megrendelni az iPod-csatlakozót. A beszerelést a hivatalos BMW és Mini márkaszervizek végzik el.
A tesztautót a BMW Magyarország Kft., az iPodot pedig az Apple hazai képviselete bocsátotta szerkesztőségünk rendelkezésére, amit ezúton is szeretnénk megköszönni.
Véleménye van?