Búcsút int Japánnak a Vodafone
Arun Sarin |
A tokiói Softbank -- amely nevével ellentétben nem bank, hanem egy internetszolgáltató -- 8,9 milliárd font fejében egy 15 millió előfizetővel és országos infrastruktúrával rendelkező mobilszolgáltatóhoz jut. A Softbank korábban már jelentős sikereket ért el a Yahoo! BB szélessávú internetszolgáltatásával és most a mobil szolgáltatások irányába terjeszkedne tovább. A vállalat korábban azt fontolgatta, hogy saját licencet vásárol mobilszolgáltatások nyújtásához és saját hálózatot épít.
Játszótér
A Vodafone csak a harmadik legnagyobb mobilszolgáltató Japánban, piaci részesedése 17 százalék. A közel 30 országban jelenlevő cég sokáig egyfajta tanulási lehetőséget látott a japán piacban, amely a mobilszolgáltatások tekintetében évekkel megelőzi Európát vagy az Egyesült Államokbat. A mostani kivonulás után a -- bevétel alapján -- világ legnagyobb mobilszolgáltatója más területekre koncentrálhat
A tranzakció révén a Vodafone gyorsan megszabadulhat a japán részlegétől, amely az utóbbi időben képtelen volt a növekedésre a nagyobb versenytársak -- NTT DoCoMo, KDDI -- nyomása alatt. Sőt, az igazság az, hogy a Vodafone KK az elmúlt évben csak szenvedett, egy éven belül kétszer cserélődött a vezetés, az ügyfelek elvándorlása pedig minden rekordot megdöntött. A gyatrán teljesítő japán részleg pedig az egész vállalatcsoport eredményeire rányomta a bélyegét.
Elemzők eközben már annak a lehetőségét mérlegelik, hogy a Vodafone a további fókuszálás keretén belül eladja-e az amerikai Verizon Communications szolgáltatóban birtokolt több mint 40 százalékos részesedését, vagy annak legalább egy részét, bár Arun Sarin elnök-vezérigazgató hangsúlyozta, hogy a Vodafone nem kívánja elhagyni az amerikai piacot.