Az internet erősíti a barátságokat
Az internet és az e-mail erősíti azokat a szociális kötelékeket, amelyeket az emberek az offline világban alakítanak ki -- derül ki a Pew Internet & American Life Project által közzétett felmérésből.
Több közösséghez tartozunk
A kutatás rácáfol azokra a vélekedésekre, amelyek szerint az internet elválaszthatja egymástól az embereket, a felmérés eredményei szerint ugyanis a világhálón történő kapcsolattartás nem váltja le, hanem kiegészíti az eddig megszokott személyes és telefonos érintkezést. Az internet segítségével ugyanakkor nagyobb közösségekkel is kapcsolatban lehetünk még akkor is, ha a közösség tagjai nagy távolságra laknak egymástól.
A Torontói Egyetem szociológia-kutatója, Jeffrey Boase szerint minél nagyobb és földrajzilag töredezettebb egy közösség, annál nagyobb szerepe van a kapcsolattartásban az e-mailnek. "Nem hívhatod fel vagy látogathatod meg a barátaid túl sűrűn, de pár billentyűleütéssel 'cc-zheted' őket" -- mondta Boase. A felmérés alátámasztja azt az elméletet, amely szerint a modern technológia vívmányainak köszönhetően az emberek nem kötődnek olyan szorosan egy helyi, kisebb közösséghez, viszont több, nagyobb, földrajzilag szétszórtabb közösséghez fűzik őket lazább kötelékek.
Segítség!
A nagyobb közösség elérésének lehetősége akkor lesz fontos, ha az emberek problémákkal vagy nehéz döntésekkel szembesülnek. A kutatás megállapítja, hogy az internetezők gyakrabban fordulnak tanácsért a barátaikhoz, mint azok, akik nem használják a világhálót kapcsolattartásra. "Ha manapság erősítésre van szükséged, nem kell a lovasságot hívni, elég egy hosszú lista a barátokról" -- jegyezte meg John Horrigan, a Pew Internet Project kutatásvezetője.
A nehéz döntések meghozása előtt az internet azonban nem csak a barátok elérésben segít, hanem információt is nyújt, illetve alalmanként lehetőséget biztosít a lehetőségek összehasonlítására, például egy állásajánlat elfogadása vagy egy nagyobb vásárlás előtt. A megkérdezettek 45 százaléka válaszolta, hogy életük elmúlt két évében egy jelentős döntésében fontos vagy sorsdöntő volt az internet használata. 2002-ben egy hasonló kutatásban a világhálóra csatlakozóknak még csak 33 százalék vallott így.
A felmérésben résztvevők leginkább a karrierjükkel, az egészségükkel, a gyerekük iskoláztatásával, autóvásárlással, befektetéssel kapcsolatban kerestek információt vagy kérték ki barátaik véleményét az interneten.