:

Szerző: Bodnár Ádám

2006. február 3. 14:01

Vesztésre áll a Skype a nagy szolgáltatókkal szemben

[News.com/HWSW] A népszerű Skype internet-telefon szoftver vesztésre áll a szélessávú internetszolgáltatók által kínált VoIP-megoldásokkal szemben -- derül ki a Sandvine jelentéséből, amely szerint a tavalyi év végén az európai felhasználók már több percet beszéltek az internetszolgáltatók saját VoIP-szolgáltatásain, mint a Skype-on vagy a hasonló szoftvereken.

[News.com/HWSW] A népszerű Skype internet-telefon szoftver vesztésre áll a szélessávú internetszolgáltatók által kínált VoIP-megoldásokkal szemben -- derül ki a Sandvine jelentéséből, amely szerint a tavalyi év végén az európai felhasználók már több percet beszéltek az internetszolgáltatók saját VoIP-szolgáltatásain, mint a Skype-on vagy a hasonló szoftvereken.

Már csak a beszélgetések fele zajlik Skype-on

2005 végén a Skype csupán a beszélgetések 45 százalékát bonyolította, míg az internetszolgáltatói VoIP-megoldások a percek 51,2 százalékát szerezték meg. Egy évvel korábban a Skype még a VoIP-percek 90 százalékát tudhatta magáénak. Az Egyesült Államokban is hasonló a helyzet, a szolgáltatók saját VoIP-megoldásán zajlott a beszélgetések 53 százaléka. A Sandvine összesen mintegy 700 ezer, szélessávú előfizetéssel rendelkező háztartás felhasználói szokásai alapján készíti statisztikáit.

A Yankee Group elemzése szerint az internetes telefonbeszélgetések lehetősége komoly vonzerőt jelent a szélessávú szolgáltatások számára és sok új felhasználót vonz a világhálóhoz. Ugyanakkor a hívások bonyolítására alkalmas szoftverek száma is sokasodik, a Skype mellett egyre több olyan üzenőprogram jelenik meg, amely alkalmas a beszélgetésre is, ilyen például az MSN Messenger új verziója, vagy a Google Talk. Ezen szoftverek többsége azonban nem kompatibilis egymással, vagyis a felhasználóknak azonos programot kell használniuk ahhoz, hogy elérjék egymást.

A Skype előnye a versenytársakkal szemben, hogy az ingyenes internetes hívások mellett a vezetékes és mobil számok hívását is kínálja. A Skype a fájlcserélőkhöz hasonlóan peer-to-peer technológiát alkalmaz, ami központi szerver helyett a felhasználók számítógépeire épít a telefonhívások lebonyolításához. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Skype-nak lényegében nincsenek infrastrukturális költségei, így a vezetékes és mobil szolgáltóknál alacsonyabb percdíjakat kínálhat.

Itthon is

A Skype kliensprogramot világszerte már közel 247 millióan töltötték le, elemzők szerint azonban a rendszeres felhasználók száma ennél sokkal kevesebb, csupán pár millióra tehető. A Skype régi felhasználói többnyire kitartanak az ingyenes szolgáltatás mellett, az új internetezők zöme azonban már a szolgáltató által biztosított VoIP-megoldást használja -- talán azért is, mert még sosem hallott a Skype-ról. Hazánkban az egyik Skype-versenytárs a T-Com és T-Online által indított és erőteljes tévés reklámkampánnyal is megtámogatott Klip, amely tavaly októberi elindulása óta már közel 33 ezer felhasználót toborzott.

Szűcs László, a UPC sajtókapcsolati igazgatója lapunk megkeresésére elmondta, a cégük által nyújtott VoIP-alapú telefonszolgáltatásnak már több tízezer előfizetője van. A UPC szolgáltatása azonban "csak technológiájában" VoIP, a felhasználó szempontjából teljesen hagyományos telefonnak látszik, nem szükséges hozzá sem PC, sem pedig speciális készülék, sőt, internetelőfizetés sem. A hívások azonban UPC saját, menedzselt IP-alapú hálózatán bonyolódnak, ahol a lehető legjobb minőség érdekében a hangcsomagok előnyt élveznek.

Szűcs véleménye szerint a Skype népszerűségének relatív csökkenése nem annak köszönhető, hogy az úttörő internetes telefonszolgáltatás elvesztené a felhasználóit, hanem annak, hogy a költségek csökkentése és a hálózatok konszolidációja érdekében egyre több szolgáltató áll át részben vagy egészben IP-alapú hangtovábbításra és kínál az ügyfeleinek -- akár kiegészítő csomagként, akár önálló szolgáltatásként -- internetalapú telefonálást.

a címlapról