A vártnál több PC-t adtak el tavaly
[News.com/HWSW] Az egyre olcsóbbá váló PC-k és főleg a noteszgépek mindent elsöprő sikerének köszönhetően 2005-ben 16,4 százalékkal növekedtek a PC-eladások -- derül ki az IDC piackutató vállalat által közzétett adatokból. Az tavalyi év során az eladások végig várakozások felett alakultak, a negyedik negyedéves és éves eredmények egyaránt felülmúlták az IDC prognózisát, amelyet utoljára novemberben módosítottak.
2005-ben világszerte 208,6 millió asztali PC, noteszgép és x86-szerver kerül ki a gyárakból, a becsült értékük mintegy 218 milliárd dollár, ami 9 százalékkal magasabb mint 2004-ben. 2006-ban azonban az eladások lassulása várható, a darabszám szerinti értékesítés csupán 10,5 százalékkal nő majd, az érték szerinti pedig kevesebb mint 4 százalékkal -- figyelmeztet az IDC. A piackutató cég szerint a növekedés megtorpanása mögött többek között a kamatlábak és az üzemanyag-árak emelkedése áll.
Élen a Dell, nyomul az Acer
A gyártók rangsorában nem történt jelentős mozgás, a Dell megszilárdította vezető pozícióját, a negyedik negyedéves eladásoknak több mint 18 százalékát adta a direkt értékesítési modellre építő cég. A Dell több mint 20 százalékkal növelte az eladásait, vagyis gyorsabban nőtt a piacnál és részesedést rabolt el vetélytársaitól. A világpiac második és harmadik helyezettje, a HP és a Lenovo a piaci növekedésnél kisebb fellendülést produkált, éves szinten a Lenovo (és az IBM) eladásai még csökkentek is.
Európa vezet |
Noha manapság mindenki a kínai PC-piacról beszél, tavaly a történelem során először az EMEA régióban adták el a legtöbb személyi számítógépet, 72,6 milliót. Észak-Amerikában 67,1 millió, Ázsiában pedig 42,8 millió PC talált gazdára -- derül ki a rivális Gartner piackutató cég adataiból. A Gartner szerint a globális PC-forgalom 15,3 százalékkal nőtt. |
A Toshiba az Apple előtt
Az amerikai piacon a Dell megőrizte toronymagas előnyét, a cég 33,5 százalékra növelte piaci részesedését. A második helyet a HP szerezte meg, a harmadikon a látványos fellendülést produkáló Gateway foglalt helyet. A Gateway 33 százalékkal növelte eladásait, a cég piaci részesedése már 6 százalék feletti. A noteszgépeinek sikere a negyedik negyedévben negyedik helyre repítette az amerikai piacon a Toshibát, megelőzve az Apple Computert is. A teljes évet tekintve azonban az Apple felülkerekedett a Toshibán, a Macec gyártója 32 százalékos növekedést és 3,3 százalékos piaci részesedést ért el, a Toshibának be kellett érnie 3,2 százalékkal.