Szerző: Bodnár Ádám

2006. január 13. 09:42

Várakozáson felül növekedett a Samsung profitja

[WSJ] A Samsung Electronics 40 százalékos nyereség-növekedést ért el a negyedik negyedévben, mivel emelkedett a vállalat kulcsfontosságú termékeinek, köztük a memóriachipeknek és a laposkijelzőknek az ára. Öt negyedév után ez volt az első, amikor a cég végre a profit növekedéséről számolhatott be.

[WSJ] A Samsung Electronics 40 százalékos nyereség-növekedést ért el a negyedik negyedévben, mivel emelkedett a vállalat kulcsfontosságú termékeinek, köztük a memóriachipeknek és a laposkijelzőknek az ára. Öt negyedév után ez volt az első, amikor a cég végre a profit növekedéséről számolhatott be.

Kelendőek a flash memóriák

Ma reggeli bejelentése szerint a Samsung a december 31-én véget ért negyedévben 15,52 billió won forgalmat ért el, ez éves szinten mintegy 12 százalékos növekedést jelent. A nyereség 2,56 billió won, azaz több mint 2,6 milliárd dollár volt, szemben a megelőző év azonos időszakában elkönyvelt 1,83 billió wonnal. A profit magasan felülmúlta az elemzői várakozásokat, a Dow Jones Newswires által megkérdezett szakértők átlagosan 2,16 billió won eredményt vártak.

Örömhírt jelentett a Samsung vezetői és részvényesei számára, hogy most is a vállalat bevételének legnagyobb részét adó félvezetőgyártó részleg termelte a legnagyobb nyereséget, üzemi eredményehányada 31,8 százalékot tett ki, ami éves rekordot jelent. A memóriachipek forgalmát elsősorban a NAND típusú flash memóriák iránti igény mozgatta, ezeket a lapkákat szerelik be többek között a digitális kamerákba és zenelejátszókba. A DRAM lapkák átlagos eladási ára egy év alatt közel 40 százalékot zuhant, de ezt némileg ellensúlyozta a drágább NAND-chipek fellendülő forgalma.

Újra növekedik az LCD-kijelzők ára

A legnagyobb növekedést ugyanakkor az LCD-paneleket gyártó üzletág könyvelhette el, itt egy évvel korábban az üzemi eredményhányad még csupán 0,4 százalék volt, a legutóbbi negyedévben azonban 13,3 százalék. A részleg bevétele 3,01 billió wont tett ki, amivel megelőzte a legnagyobb rivális LG.Philipset is, vagyis a negyedik negyedévben a Samsung volt a világ legnagyobb LCD-panel gyártója. A növekedés elsősorban annak köszönhető, hogy a vevők a nagyobb méretű, drágább panelek iránt kezdtek érdeklődni.

A szintén kulcsfontosságú mobiltelefonos üzletág 7,7 százalékos operatív profithányadról számolt be, amely ugyan magasabb mint az egy évvel korábbi szint, mégis az év során most volt a legalacsonyabb. Az év vége a Samsung mobiltelefon-részlege számára rendszerint a leggyengébb, ugyanis ilyenkor a felhalmozott készletek kiárusítása történik, nyomott árakon. A koreai vállalat a negyedév során 27,2 millió mobiltelefont adott el, ami éves rekord. A teljes évben 115 millió Samsung készülék talált gazdára, míg egy évvel korábban csak 102 millió. A vállalat szerint 2006-ban a globális mobiltelefon-piac csak kevesebb mint 10 százalékkal növekedik majd

a címlapról