Rekordforgalom az online zeneboltokban
[News.com/HWSW] A tavalyi év utolsó hetét rekordforgalommal zárták az internetes zeneboltok -- jelentette a Nielsen SoundScan. A piackutató cég statisztikáiból az derül ki, hogy december végén a vásárlók egyetlen hét alatt közel 20 millió dalt töltöttek le az iTunes, Sony Connect, Napster és más online szolgáltatásokból, több mint kétszer annyit mint a megelőző héten és hétszer többet mint egy évvel azelőtt.
Két és félszeres növekedés
A SoundScan jelentése szerint 2005-ben az online zeneboltok forgalma 352 millió letöltött dalt tett ki, ez éves szerint 147 százalékos növekedést jelent. A legális internetes zeneterjesztés azonban még mindig jócskán le van maradva a fájlcserélő hálózatok mögött, a BigChampagne szerint ugyanis a P2P hálózatokon heti 250 millió zeneszám "cserél gazdát". A fizetős szolgáltatások látványos térhódítása azonban a változás előszele lehet.
A zeneipar számára azonban sokkal fontosabb hír lehet, hogy a legális letöltések hirtelen növekedése és az MP3-játszók népszerűsége milyen tartós hatással lesz az internetes értékesítésekre. A korábbi vásárlói szokások alapján a Nielsen SoundScan arra számít, hogy 2006-ban hetente átlagosan mintegy 16 millió dalt töltenek le a felhasználók, így az éves forgalom elérheti akár az egymilliárd számot is.
Az MP3-játszók népszerűbbek a CD-knél is
Az online zeneboltokba elsősorban azok járnak, akik hordozható lejátszójukra töltik a dalokat, az ilyen készülékek népszerűsége azonban minden várakozást felülmúl. A Computer Electonics Association becslése szerint a hordozható MP3-játszók forgalma tavaly 200 százalékkal nőtt és meghaladta a 3 milliárd dollárt. Az NPD Group szerint csak a karácsony előtti hetekben 3,3 millió lejátszó talált gazdára 500 millió dollár értékben és még a kiegészítők -- tokok, kábelek, egyebek -- forgalma is elérte a 160 millió dollárt. A történelem során először az MP3-játszók eladásai felülmúlták a CD-játszókét is.
Az NPD adatai nem tartalmazzák a piacot toronymagasan vezető Apple iPod értékesítési adatait. 2005 első három negyedévében az Apple 17,7 millió iPodot adott el, az utolsó negyedévben pedig valószínűleg közel 10 milliót. A Morgan Stanley felmérése szerint az iPod volt az egyik legnépszerűbb karácsonyi ajándék az Egyesült Államokban.