Reklámokat jelenítene meg az ingyenes Windows?
[News.com/HWSW] Egy belsős dokumentum tanúsága szerint a Microsoft annak a lehetőségét vizsgálja, hogy egyes népszerű alkalmazásaiból olyan ingyenes változatot adjon ki, amely használat közben reklámokat jelenít meg. A CNET úgy tudja, a redmondi vállalat azt is fontolgatja, hogy a Windows operációs rendszerből adjon ki egy ilyen verziót.
Csak ötletek
"Ahogy az internetes hirdetési piac nő és a fogyasztói piacon elért bevételek csökkennek, meg kell fontolunk a hirdetésekkel támogatott szoftverváltozatok kiadását" -- áll a dokumentumban, amelyet a felsővezetéshez írt három Microsoft-alkalmazott még korábban. A vállalat illetékesei megerősítették a levél hitelességét, azonban a tartalmával kapcsolatban nem nyilatkoztak.
Egy magát megnevezni nem kívánó belsős forrás szerint a tanulmány inkább csak afféle ötletparádé, olyan új utak kutatására, hogy milyen módon lehetne a szoftvereket a felhasználókat eljuttatni. "Ez nem egy szabály, ez nem egy terv, még nem született semmiféle döntés, ezek csak gondolatok a kutatók részéről." Az informátor elmondta, a szóban forgó dokumentum az idei év legelején született.
A Microsoft az elmúlt hetekben hozta nyilvánosságra Live stratégiáját, amelyben nagy szerepe van a hirdetésekkel szponzorált szoftvereknek. Ezzel a modellel a vállalat egyrészt további szeleteket hasíthat ki magának a rendkívül gyorsan növekedő online reklámpiacból, másrészt kivédheti legnagyobb ellenfelei, a Google és a Yahoo támadását, akik hasonló elgondolás mentén készült ingyenes szoftverekkel csábítják a felhasználókat.
Ingyen Windows?
A most napvilágra került dokumentum azonban lényegesen erőteljesebb elmozdulást vetít előre a hirdetésekkel támogatott szoftverek irányába annak érdekében, hogy a Microsoft "hazai pályán" játszhasson a legnagyobb riválisai ellen. A tanulmány szerzői szerint a vállalat hamarosan rá lesz kényszerítve, hogy még az olyan szoftverekből is hirdetésekkel támogatott ingyenes verziót bocsásson ki, mint a Money, a Works vagy akár az Office. "Ha a versenytársaink ingyenes, hirdetéseket megjelenítő programokat adnak ki, lehet hogy nekünk is ugyanezt kellene tennünk" -- áll a dokumentumban.
A tanulmány szerint azon alkalmazások esetében lehet szó a hirdetéses modellre való átállásról, amelyeket sűrűn használnak online, megfelelő adatokat tartalmaznak ahhoz, hogy a hirdetéseket a felhasználói szokásokhoz lehessen igazítani és van vagy valószínűleg lesz hasonló ellenfelük a piacon. A dokumentum szerzői úgy vélik, ilyen alkalmazások lehetnek a Works, a Money és a OneNote.
A Microsoft kutatói annak a lehetőségét is felvetik, hogy a vállalat egy hirdetéseket megjelenítő ingyenes Windows-változattal rukkoljon elő. A szerzők azzal érvelnek, hogy az asztali Windowsok felhasználónként évi átlagban 9 dolláros nyereséget hoznak a cégnek, ezt pedig hirdetési bevételekkel nem nehéz elérni, vagy akár túl is szárnyalni. A legnagyobb problémát a felhasználói felület áttervezésének kényszere jelentené, a hirdetéseknek úgy kellene megjelennie a Windowsban, hogy ne zavarják a felhasználót.
A dokumentum szerint a Microsoftnak meg kellene vizsgálnia egy alsó kategóriás, "butított" Windows-változat kiadását, amelyen maguk az alkalmazások -- például a Works, az Outlook Express, a Media Player -- jelenítenék meg a reklámokat. Ebben az esetben azonban az jelentene problémát, hogy lehet megakadályozni hogy a felhasználók a hirdetéseket tartalmazó programokat kicseréljék a hirdetések nélküli változatokra.