Kelet-Európában is beköszöntött az IP-telefónia korszaka
Az IDC piackutató cég 11 kelet-közép-európai országra kiterjedő friss tanulmánya szerint az IP-telefonon bonyolított híváspercek száma idén
Bár a VoIP a telefónia piacának még mindig viszonylag kis részét teszi ki, hosszabb távon a havi telefonszámlájuk mérséklésére törekvő üzleti és lakossági ügyfelek preferált technológiájává fejlődik. A kiadások növekedése ugyanakkor néhány sikeres év után lassulni fog, mivel a piac szereplői egyre inkább a szélessávú szolgáltatási csomagok részeként fogják kínálni az interneten keresztül bonyolított telefonhívások lehetőségét. "Az új technológia az alternatív szolgáltatók előtt is pályát nyitott, így élesebbé vált a verseny, ami megalapozta a VoIP további lendületes terjedését."-- vélekedik Emir Halilovic, az IDC kelet-közép európai kommunikációs piacért feleős vezető elemzője.
A KKV-k viszik a zászlót
Az IDC szerint a költségmegtakarítási lehetőségnek köszönhetően a VoIP a közeljövőben a kis- és középvállalatok szegmensében gyorsabban fog terjedni, mint a magánfelhasználók, vagy akár a nagyvállalatok körében. Utóbbinak oka, hogy a KKV-szektor nyitottabb a VoIP-megoldások bevezetésére, hiszen a kisebb szervezetek egyszerőbb telefonálási igényei könnyebben kielégíthetőek standard csomagokkal.
"A VoIP-forgalom döntı részét a nemzetközi hívások adják és ez valószínőleg a közeljövıben sem változik" -- fogalmaz Halilovic. "A változás hosszabb távon, az átfogó VoIP-szolgáltatások megjelenésével várható: akkor, amikor a belföldi hívások mennyisége eléri vagy akár felül is múlja majd a nemzetközi hívások volumenét."
Magyarország az élvonalban
A régió országai közül tavaly Lengyelországban regisztrálták a legnagyobb VoIP-beszédforgalmat illetve -költéseket, és idén is ugyanez várható. A képzeletbeli dobogó második és harmadik fokát Magyarország és Csehország foglalja el. A fenti három ország együttesen a regionális VoIP-piac mintegy 47 százalékát adja.
2005-ben e három ország VoIP forgalmi perceinek száma több mint ötszörösére fog nőni 2004-hez képest, azonban az IDC szerint a gyors növekedés oka a viszonylag alacsony bázisszint. "2006 után az éves forgalombővülés mértéke és a VoIP-szolgáltatásokra fordított összeg növekedésének üteme egyaránt mérséklődni fog" -- álllítja Halilovic.