:

Szerző: Bodnár Ádám

2005. november 11. 09:39

Egyszeri költségek miatt csökkent a Dell nyeresége

[News.com/WSJ] A vállalat által korábban nyilvánosságra hozott előrejelzésnek megfelelően csökkent a Dell nyeresége, mivel a legutóbbi negyedévben nem várt költségek merültek fel. Az október 28-án véget ért időszakban a Dell 13,9 milliárd dollár bevételt könyvelt el, a nettó nyereség pedig 606 millió dollárt, részvényenként 25 centet tett ki. A forgalom a tavalyi harmadik negyedévhez képest 11 százalékkal emelkedett, ami három éve nem látott alacsony növekedés. A nettó nyereség éves szinten 28 százalékkal esett vissza.

[News.com/WSJ] A vállalat által korábban nyilvánosságra hozott előrejelzésnek megfelelően csökkent a Dell nyeresége, mivel a legutóbbi negyedévben nem várt költségek merültek fel. Az október 28-án véget ért időszakban a Dell 13,9 milliárd dollár bevételt könyvelt el, a nettó nyereség pedig 606 millió dollárt, részvényenként 25 centet tett ki. A forgalom a tavalyi harmadik negyedévhez képest 11 százalékkal emelkedett, ami három éve nem látott alacsony növekedés. A nettó nyereség éves szinten 28 százalékkal esett vissza.

Kevin Rollins elnök-vezérigazgató az elemzői tájékoztatón beismerte, hogy a vállalat a negyedévben az alkatrészárak csökkenésénél lényegesen gyorsabban csökkentette árait. A profit visszaesésés azonban elsősorban nem ez, hanem a 450 millió dollárnyi egyszeri költségek okozták, ebből 75 millió dollár átszervezésekkel és elbocsátásokkal kapcsolatos, további több mint 300 millió dollárt pedig egyes OptiPlex konfigurációk hibás alaplapjának cseréje emésztett fel.

A Dell azonban jó hírekkel is szolgált, a vállalat szolgáltatási részlege 26 százalékkal 1,2 milliárd dollárra növelte a szolgáltatásokból származó bevételét, a tárolóeszközök forgalma 35 százalékkal, a szervereké pedig 16 százalékkal emelkedett a tavalyi harmadik negyedévhez képest. Rollins szerint sajnálatos, hogy a Dell nem tudta elérni a negyedéves pénzügyi célkitűzéseit, azonban ígéretet tett arra hogy a vállalat tovább javítja hatékonyságát hogy a jövőben ez ne ismétlődjön meg. A negyedik negyedévre Rollins 14,6 és 15 milliárd dollár közötti bevételt és részvényenként 40-42 centes profitot jövendölt.

Egyes szakértők szerint azonban a Dell problémái sokkal mélyebben gyökereznek, az igazi gondot nem a hibás alaplapok okozzák. Cindy Shaw, a Moors & Cabot elemzője úgy véli, a világ első számú PC-gyártója túlságosan is ragaszkodik a jól bevált üzleti modelljéhez és minden erejét annak tökéletesítésére fordítja, nem pedig a megváltozott üzleti környezethez való alkalmazkodásra. Shaw rámutatott, hogy az elmúlt öt év során a Dell PC-piaci versenytársai, mint a HP, az Acer, a Lenovo és a Gateway jelentős fejlődésen mentek keresztül és egyre pontensebb riválisokká váltak, miközben a Dell szinte egyhelyben toporgott és nem tudott igazán megújulni.

a címlapról