:

Szerző: Bizó Dániel

2005. november 11. 13:22

Gyökeres átalakulás a Microsoftnál

Ray Ozzie
Ray Ozzie
[HWSW] Kiszivárogott két levél a Microsofttól, melyeket Bill Gates, az igazgatótanács elnöke, valamint Ray Ozzie technológiai igazgató írtak a felsővezetés részére néhány nappal azelőtt, hogy Gates és Ozzie november elsején a nyilvánosság előtt is fellebbentette volna a fátylat a vállalat új stratégiájáról. A levelek láthatóan tudatosítani akarják, a Microsoft újabb mérföldkőhöz ért, ami nagy mértékben meghatározza majd az elkövetkezendő évek szemléletmódját.

Időszerű a megújulás

A gyökeres változásban nincs semmi új, olvasható mindkettejüktől: a redmondi vállalat nagyjából ötévente megújulásra kényszerül, hogy alkalmazkodjon a kor aktuális kihívásához, megfelelő választ adva a fenyegetésekre, valamint kihasználva az új lehetőségeket. Ilyen, a piacokat alapjaiban megrengető változás volt a 90-es évek elején a grafikus felhasználó felület bevezetése, öt évvel később a web térhódításának felismerése, majd az ezredfordulón az interneten nyugvó szoftverfilozófia alkalmazása, amely a Javára hasonlító .NET fejlesztői környezetet és az XML támogatását foglalta magába -- véli Ozzie és Gates.

A jelenlegi átalakulás a interneten alapuló szolgáltatásokhoz fűződik, amit a számítógépek és a kommunikációs technológiák elmúlt években tapasztalt fejlődése eredményez, állítja Ozzie hosszú fejtegetése elején. Mint írja, a szélessávú és vezeték nélküli hálózatok által biztosított lefedettség révén az emberek korábban nem látott módokon érintkeznek egymással, és az egyszerű használhatóságot keresik.

A levelek, amelyek közül Gates-é inkább egy rövid összefoglalónak tekinthető, gyors és határozott lépésekre szólítanak fel: ahogyan a történelem a megújulás szükségességére, és az általa elért sikerekre, úgy elmulasztott, vagy későn felismert lehetőségekre is nyújt számtalan példát. Ozzie szerint többek között ilyen volt a vállalalat által fejlesztett AJAX (Asynchronous JavaScript and XML) technológia valódi kiaknázásának elmulasztása, aminek révén versenytársak hoztak létre gyors és fejlett webes alkalmazásokat, a keresőpiacról való lemaradás, vagy a Skype páratlan sikere.

Kiemeli továbbá, hogy míg a hatalmas Microsoft tucatnyi piacon mérettetik meg, addig sok versenytárs, mint példáult a Google, úgy fókuszál saját területére, mint a lézer. A szem előtt lévő konkurencia mellett ráadásul a induló vállalkozások tömege próbálgatja szárnyait az internetes szolgáltatások területén, amelyek néhány esetben forradalmi megoldásokat produkálnak, és rendkívül gyorsan felfejlődnek, és gyökereinél fogva csavarják meg a piacot -- ilyenek lehetnek például a blogok, vagy a Wikipedia által megteremtett kollaboratív tartalmak.

Új üzleti, terjesztési, integrációs modell

Ozzie meglátása szerint a szolgáltatások, és a szolgáltatásokra épülő szoftverek kialakítását három alapelvnek kell meghatároznia a jövőben: a hirdetésekkel is támogatott üzleti modell, a termékek internetes terjesztésének hatékonysága, valamint az egyszerűségre való törekvés. Ezen szempontok kombinációjával a termékekért felelős csapatoknak a bevételi források, a szoftverek, szolgáltatások fejlesztésének és piacra dobásának, valamint az egyes termékek észrevétlen integrációjának újabb és újabb módjait kell kutatni, hogy azok széles tömegek részére, folyamatos és gyors ütemben és egyszerű használatot biztosítva váljanak eléhetővé.

A levél ezt követően részletezi a vállalat előtt álló lehetőségeket, majd mindezt az újonnan megalakult három divízió (platform termékek és szolgáltatások, üzleti, valamint szórakozás és eszközök) területeire ülteti át azokat. A javaslatok, felvetések, kérdések lényegében mind olyan termékek kidolgozására irányulnak, amelyek egymással észrevétlenül tudnak együttműködni, használatuk egyszerű, fejlődésük pedig állandó és gyors.

Az új stratégiai szemléletmód sikerességének biztosítására Gates és Steve Ballmer elnök-vezérigazgató Ozzie-t bízták meg, hogy a divíziók vezetőivel közösen nevezzen ki olyan vezéreket, akik megfelelő felhatalmazással bírnak majd ahhoz, hogy érvényesítsék, és terjesszék az új szemléletmódot. Az új vezérek januárban állnak majd munkába, hogy részletes terveket, forgakótkönyveket dolgozzanak ki, majd ennek megfelelően alakítsák a termékterveket. Ezzel párhuzamosan a divízióknak olyan új elképzeléseket kell felvázolni, amelyek már magukban hordozzák ezt az új küldetést.

A Microsoft gyökeres átalakulását figyelhetjük tehát meg, mind strukturális, mind kulturális és stratégiai szinteken, hogy meglovagolják a piaci és technológiai környezet kínálta új lehetőségeket. A világ második legértékesebb vállalata életének első 25 évében szárnyalt, majd az ezredfordulót követően a növekedés lelassult, ahogyan a Windows és az Office totálisan meghódította a piacot. Hamarosan elválik, Steve Ballmer és Bill Gates újra lendületbe tudja-e hozni a céget, idézve a 90-es évek aranykorát.

a címlapról