:

Szerző: Ady Krisztián

2005. október 28. 11:51

HDTV-felbontású filmeket is műsorra tűz szerda óta a német Pro7 és Sat.1

[X-bit labs] A német ProSieben és a Sat.1 kereskedelmi csatornákon szerda óta már nagyfelbontású, HDTV formátumban közvetített adással is találkozhatnak a nézők, így kijelenthető, hogy megkezdődött Európában is a HDTV hódítása. Elsőként a most hétvégén műsorra tűzött Különvélemény című Tom Cruise filmet nézhetik meg a megfelelő vevőberendezéssel és TV-készülékkel rendelkező televíziónézők.

[X-bit labs] A német ProSieben és a Sat.1 kereskedelmi csatornákon szerda óta már nagyfelbontású, HDTV formátumban közvetített adással is találkozhatnak a nézők, így kijelenthető, hogy megkezdődött Európában is a HDTV hódítása. Elsőként a most hétvégén műsorra tűzött "Különvélemény" című Tom Cruise filmet nézhetik meg a megfelelő vevőberendezéssel és TV-készülékkel rendelkező televíziónézők.

A ProSiebenSat.1 vezérigazgatója, Guillaume de Posch elmondta, hogy a vállalat 3 millió eurót fektet a HDTV-adások sugárzásába, mely körülbelül 3 év múlva termelhet először nyereséget a kereskedelmi csatornák számára. Más európai műsorszórók, mint például a brit BSkyB, a francia CanalSat, és az olasz Sky Italia 2006 júniusára, a futballvilágbajnokság idejére ígéri első nagyfelbontású adásai beindítását.

Európa feltörekvőben

A HDTV adásokat jellemzően 720 soros progresszív, illetve 1080 soros, váltottsoros formátumban sugározzák. Mindkét megjelenítési mód sokkal részletgazdagabb, élesebb képet biztosít, mint amely a hagyományos, normál felbontású analóg vagy digitális műsorsugárzással elérhető. A HDTV adások megjelenítésére képes készülékek ára már itthon is 300 ezer forintos árszint alá süllyedt, ezeket a filmeket már nagyképernyős (32 hüvelykes méret körüli) LCD-televízióval is teljes pompájukban megtekinthetjük.

Az Informa Telecoms & Media kutatóvállalat nemrég publikált felmérése szerint idén év végére világszerte már 28,6 millió nagy felbontású digitális televíziókészülék lesz megtalálható az otthonokban. A cég becslése szerint az évtized végére ez a szám több mint megháromszorozódik, meghaladva a 106 millió darabot, ami évente átlagosan 30 százalékos bővülést jelent. Az országonkénti lebontásban az öt legnagyobb piac az Egyesült Államok, Japán, Kína, Németország és Kanada lesznek.

Ha az Európai Uniót egy térségnek vesszük, akkor a felmérések szerint a legnagyobb piaccá Európa válhat a közeljövőben. A DisplaySearch adatai alapján tavaly év végén már Európa szippantotta magába a legtöbb LCD-TV-t, valamivel meghaladva a világ fogyasztásának harmadát.

a címlapról