Novembertől elektronikusan intézhetik ügyeiket a XIII. kerület lakosai
Budapest XIII. kerületének önkormányzata az IBM és a NetLock Kft. együttműködésével megvalósított portálrendszer segítségével az országban elsőként, már a közigazgatási eljárás rendjéről szóló új törvény hatályba lépésének napjától számos ügytípus esetében lehetővé teszi a lakosság számára az elektronikus ügyintézést.
2005. november 1-től a fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező személyek, kerületi polgárok a számítógép előtt ülve, az interneten keresztül tehetnek bevallásokat, kérhetnek időpontokat, intézhetnek ügyeket, a nap bármely órájában. A szükséges űrlapok online kitölthetők, elektronikus aláírás segítségével hitelesíthetők és a hivatal is elektronikusan értesíti az állampolgárt a határozatáról.
Az önkormányzat a 2005. október 13-i ülésén elfogadott rendeletében kijelölte az elektronikusan intézhető ügytípusokat. A legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező természetes személyek elektronikusan intézhetik az adóhatósági, építéshatósági, valamint a hagyatéki ügyeket. Elektronikus aláírás nélkül, az önkormányzati portálon regisztrálva lehet panaszokat bejelenteni, a parlagfűvel kapcsolatos bejelentéseket megtenni, illetve az adóhatósági és építéshatósági ügyintézéshez időpontot foglalni.
Az e-ügyintézés azért némi áldozatot kíván a polgároktól is: az iratokat -- így például a gépkocsi adás-vételi szerződését, a személyi igazolványt, adókártyát, forgalmi engedélyt -- elektronikus formában kell csatolni az űrlaphoz, azaz be kell szkennelni, vagy digitális géppel lefényképezni. Az e-ügyintézés azonban nem válhat napi gyakorlattá az iratok azonosítását lehetővé tevő elektronikus aláírás elterjedése nélkül. Az elektronikus aláírás az üzeneteket nem rejtjelezi, a célja mindössze az, hogy a címzett meggyőződhessen arról, hogy a neki küldött információ valóban a feladótól származik, és azt más nem módosíthatta.
Az elektronikus ügyintézés népszerűsítése érdekében a kerület önkormányzata új szolgáltatásként, a kerületi lakosok részére az elektronikus aláírást elérhetővé teszi. Az első száz igénylő részére az első évre ezt térítésmentesen biztosítja. Folyamatban van az önkormányzat rendszerének összekapcsolása a központi Kormányzati Ügyfélkapuval az önkormányzatok közül elsőként. Jövőre szeretnék az intézhető ügyek számát kiterjeszteni, illetve a szakhatóságok felé elektronikus kapcsolatokat kialakítani, illetve hasonló szolgáltatásokat nyújtani a kis- és középvállalkozások számára is.