Egységes licencelési konstrukció segítheti az európai online zeneboltok megjelenését
Az Európai Unió egységes licencet vezetett be azon vállalatok számára, akik interneten keresztül szeretnének zenét értékesíteni. Bár az Unióban elérhető fogyasztók száma lényegesen magasabb az amerikainál, az online zeneboltoknak nem érte meg megjelenni a kontinensen, ugyanis minden országban külön jogi tárgyalásokat kellett folytatniuk, ami idő- és pénzigényes folyamat.
A várakozások szerint az európai online zeneboltok száma a lépés nyomán látványos növekedésnek indul, bár egyes vélemények szerint nem annyira a helyi kezdeményezéseknek, mint inkább a tengerentúli vállalatoknak kedvez. "A fejlemény feltehetően leginkább olyan nagy tőkeerejű vállalkozások számára tenné könnyebben elérhetővé az európai piacot, mint az Apple, a Microsoft vagy a Sony" -- mondta korábban lapunknak Gyertyánffy Miklós, a T-Online Zeneáruház üzletfejlesztési igazgatója.
Az Egyesült Államokban ma már online zeneboltok tömkelegéből választhatnak az internetezők, Európában azonban egyelőre csak kevés érhető el. Ez nagyrészt a jogi szabályozásnak köszönhető, ugyanis hiába az elméletileg egységes piac, minden országban eltérő jogszabályok vonatkoznak a szerzői és szomszédos jogokra. Eddig ha egy vállalat online zeneboltot kívánt indítani, minden egyes országban külön kellett tárgyalnia a lemezkiadókkal, a jogdíjak kezelését végző szervezetekkel, néha még magukkal a művészekkel is.
2004-ben az Egyesült Államok online zenepiaca 249 millió dollárt (~207 millió eurót) tett ki, ezzel szemben az európai piac mindössze 27 millió euróra rúgott. Az előrejelzések szerint az idén az amerikai online zenevásárlások értéke eléri az 500 millió eurót, miközben Európában 106 millió euróra duzzad a piac.