:

Szerző: Bodnár Ádám

2005. október 11. 11:47

Továbbra is erős mobilpiaci növekedésre számít a Nokia

Jorma Ollila
Jorma Ollila
[HWSW] Jövőre is erős lesz a kereslet a mobiltelefonok iránt, egyelőre nem várható az eladások megtorpanása -- véli Jorma Ollila, a Nokia elnök-vezérigazgatója, aki a Financial Times-nak adott interjújában azt jövendölte, hogy a forgalom idén is jóval a korábbi várakozások felett alakul majd. A piaci növekedés ütemére jellemző, hogy a Nokia áprilisban még 740 millió darabos piaci becslést tett közzé, ezt júliusban már 760 millió darabra növelte.

"Jövőre még jobbak leszünk"

Ollila elmondása szerint a Nokia hónapról hónapra módosítja terveit, ugyanis a telített piacokon is várakozáson felüli a növekedés, ahogy a vevők lecserélik régi készülékeiket a fejlettebb, újabb modellekre. Emellett a fejlődő piacokon is elképesztő kereslet tapasztalható, ahol a Nokia olcsó készülékeivel igyekszik kiharcolni a piacvezető pozíciót. "A Közel-Keleten és Afrikában ugyanazt a rohamot látjuk, ami hét-nyolc éve Kínára, pár éve pedig Latin-Amerikára volt jellemző" -- mondta Ollila.

A jövőre leköszönő Nokia-vezér szerint a folyamatosan növekedő piacon a Nokia is jól teljesít. Bár a vállalat részesedése 2004 tavaszán csökkenésnek indult, ma ismét emelkedik. "Nagy előrelépéseket tettünk a piaci részesedés tekintetében, nézzék majd meg a harmadik negyedéves adatokat." A Nokia október 20-án teszi közzé harmadik negyedéves eredényeit. "Elégedettek vagyunk a termékkínálatunkkal, de jövőre még jobbak leszünk" -- tette hozzá Ollila.

A Nokia szeptemberben a mobiltelefonok iránti erős kereslet miatt megemelte negyedéves pénzügyi előrejelzését. A világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója a korábbi 7,9-8,2 milliárd euró helyett már 8,4-8,5 milliárd eurós bevételre számít. A Nokia szerint eladásai a piaci növekedést felülmúló ütemben bővültek, vagyis piaci részesedést vett el a versenytársaktól. A vállalat azt is közölte, hogy nem csak a termékei iránti kereslet volt erős, hanem az árak is lassabban csökkentek a vártnál. A Nokia így a nyereségre vonatkozó prognózisát is felfelé módosította.

Cél a 40 százalék

A piaci részesedés növelésére tett kísérlet az árak rovására ment, azonban Ollila úgy véli, a piaci részesedés növelése kulcsfontosságú a kritikus tömeg elérése érdekében, és ennek oltárán be kellett áldozni a magasabb árakat. A cég továbbra sem tett le arról a céljáról, hogy idővel 40 százalékos részesedéssel rendelkezzen a mobilpiacon. A Gartner piackutató cég legfrissebb, második negyedéves adatai szerint a Nokia világpiaci részesedése 32 százalék.

Elemzők korábban azt vetették korábban a Nokia szemére, hogy nincsenek a kínálatában szétnyitható mobiltelefonok, később pedig azért kritizálták a finn céget, mert nem tudott a Motorola RAZR V3-hoz hasonló nagy durranással előállni. Olli-Pekka Kallasvuo, a Nokia operatív igazgatója és az elnök-vezérigazgatói poszt várományosa szerint azonban a vállalatnak többre van szüksége egy nagy durranásnál, sok nagy durranás kell, minden piaci szegmensbe egy.

a címlapról