:

Szerző: Bodnár Ádám

2005. augusztus 31. 13:17

Túlmelegedő modemek miatt maradt ADSL nélkül több ezer előfizető

Kínai modemek keserítik meg a hazai ADSL-előfizetők életét. A Synergon leányvállalata, a Fibex Kft. idén májusban 300 millió forintos keretszerződést írt alá a Magyar Telekommal, amelynek keretén belül Huawei ADSL-modemeket szállít a cégnek. A cég szolgáltatási területén élő új ADSL-előfizetőknél ezeket a modemeket telepíti a Magyar Telekom, azonban úgy tűnik, a felhasználók távolról sincsenek megelégedve azok minőségével.

[HWSW] Kínai modemek keserítik meg a hazai ADSL-előfizetők életét. A Synergon leányvállalata, a Fibex Kft. idén májusban 300 millió forintos keretszerződést írt alá a Magyar Telekommal, amelynek keretén belül Huawei ADSL-modemeket szállít a cégnek. A cég szolgáltatási területén élő új ADSL-előfizetőknél ezeket a modemeket telepíti a Magyar Telekom, azonban úgy tűnik, a felhasználók távolról sincsenek megelégedve azok minőségével.

A szoftverfrissítés miatt melegszenek a modemek?

A fórumokon olvasható panaszok szerint a Huawei SmartAX MT800 típusú DSL-modemek igen könnyen túlmelegszenek, a mostani forró nyári napokon hamar elérik a 40 Celsius fokot, amely a kézikönyben olvasható specifikációk szerint a legmagasabb hőmérséklet, ahol a készülék még üzemképes. Egy, a modem hibájából napokra internet nélkül maradt olvasónk panaszos levele szerint a szóban forgó modem "iszonyúan fűt". A 40 fok fölé melegedett modemek lefagynak, resetelnek, bontják az ADSL-kapcsolatot, nem lehet velük tovább internetezni.

Ki az a Huawei?
A kínai Huawei tavalyi árbevétele 45 százalékos növekedés után meghaladta az 5,5 milliárd dollárt, ebből 2,2 milliárd dollár nemzetközi értékesítésből származik. A cég termékeit világszerte közel 300 távközlési szolgáltató használja, tavaly például a Vodafone közölte, hogy hálózati berendezéseinek egy részét a kedvezőbb árak miatt részben a Huaweitől vásárolja majd.
Lapunk úgy tudja, a Magyar Telekom a múlt hétvégén kezdte meg DSLAM eszközeiben a szoftver frissítését, ezek azok a berendezések, amelyek lehetővé teszik a telefonvezetéken történő ADSL-szolgáltatást. A Huawei modemekben nem a meleg időjárás, hanem a frissített szoftverrel rendelkező DSLAM-ekkel történő kommunikáció okozza a túlmelegedést. A Magyar Telekom korábban D-Link ADSL-modemeket telepített a területén élő ADSL-előfizetőkhöz, a Huawei termékének alkalmazásával azonban előfizetőnként ezer forintot takarít meg a cég -- tájékoztatta lapunkat egy magát megnevezni nem kívánó hírforrás. A D-Link modemek a szoftverfrissítést követően is hibátlanul működtek.

"Már elhárult"

Kérdésünkre a Magyar Telekomnál megerősítették a Huawei modemmel rendelkező előfizetőknél jelentkező hiba hírét, a vállalat médiakapcsolatok és webkommunikációs osztálya azonban csupán a szűkszavú "valóban volt ilyen probléma, de már elhárult" nyilatkozatot juttatta el szerkesztőségünkbe. Hogy a probléma hány előfizetőt érintett, arra a Magyar Telekom nem válaszolt.

A Magyar Telekom szerda délután azt közölte lapunkkal, hogy "a bejelentésekből és a T-Com vizsgálatából kiderült, hogy a hiba az ügyfelek egy részénél alkalmazott modemtípushoz kapcsolható. A tapasztalt hiba a szinkronizálási folyamat rendellenes működésére volt visszavezethető, miután a T-Com az országos DSLAM vezérlő szoftveren szinkronizálási módot változtatott annak érdekében, hogy egyidejűleg minél több felhasználó tudjon csatlakozni a hálózathoz. A korábbi szinkronmód visszaállítása következtében a hiba hétfőn délelőtt elhárult, a felcsatlakozási probléma megszűnt."

Mindazonáltal úgy tudjuk, hogy a hibajelenség egyes helyeken továbbra is fennáll és jelenleg is több ezren vannak a Magyar Telekom szolgáltatási területein ADSL nélkül. Kérdésünkre az Externet ügyvezetője, Pórffy András elmondta, hogy egy hete több száz ADSL-előfizetőjük maradt internet nélkül, van olyan nap, hogy több száz hibabejelentés érkezik, azonban a hibák kijavítása a T-com részéről késlekedik. A Magyar Telekom kezében levő T-Online ugyanakkor arról tájékoztatta lapunkat, hogy náluk már nincsenek gondok.

A Huawei modemekkel kapcsolatos probléma azonban nem csak az ADSL-szolgáltatásban okozott fennakadást. Ősszel több internetszolgáltató tervez úgynevezett "szereld magad" akciót indítani, amelynek keretén belül az előfizetők egy egységcsomagot kapnak és maguknak kell telepíteniük az ADSL-modemet, így nem kell megvárniuk a szerelőt, hamarabb és némivel kevesebbért juthatnak internethez. A modemekkel kapcsolatos gondok miatt azonban egyes szolgáltatók elálltak a megoldástól, lévén egyáltalán nem biztos hogy a Magyar Telekom által számukra biztosított Huawei készülékek megfelelően működnek majd.

Pintér Zoltán, a Huawei modemeket a Magyar Telekom részére szállító Fibex Kft. ügyvezető igazgatója lapunk megkeresésére elmondta, nem tudnak a hibáról, hozzájuk, mint az eszközök szállítójához eddig nem érkezett panasz.

Véleménye van?

a címlapról