Kínai piac: veszít a Google?
[AP/HWSW] A világ vezető keresője, a Google vesztésre áll legnagyobb kínai riválisával, a nemrég tőzsdére vonult Baidu.commal szemben -- derül ki egy netkutató cég legutóbbi jelentéséből. A pekingi székhelyű China Internet Network Information Center (CNNIC) kutatása alapján a Baidu.com nem kevesebb mint 10,8 százalékponttal 52 százalékra növelte piacrészesedését a világ legnépesebb országának keresőpiacán.
A Google hat hónappal ezelőtt még vezetett, részesedése mostanra azonban 33 százalékra zsugorodott. A CNNIC jelentése szerint a Google megtartotta ugyan felhasználói bázisát, a piac azonban nagy mértékben növekedett, aminek a Baidu.com lett a nagy nyertese. A CNNIC statisztikái alapján Kínában 103 millióan interneteztek júniusban, ezzel a második legnagyobb netes társadalmat alkotva az Egyesült Államok mögött. Más források ennél magasabb számról beszélnek, egyes becslések szerint már tavaly év végén is 120 millió kínai használta a világhálót. A különböző statisztikákra magyarázat lehet az eltérő metodika, mint például a rendszeres internetező definíciója, vagy a mintavétel reprezentativitása, nagysága.
A két vállalat kombinált részesedése 75-80 százalék körül alakul Pekingben, Sanghajban és Guangzhouban, amely metropoliszokban koncentrálódik a kínai internetpenetráció. A kutatásból kiderül az is, hogy a Google amerikai vetélytársa, a Yahoo! portálhálózat kínai leánya mindössze az összpiac 3,7 százalékát tudhatta magáénak, lemaradva több kisebb helyi vállalat mögött, mint például a Sohu.com, amely 4,6 százalékot szerzett meg. Furcsamód a Google visszaesése mögött a jelentés az alacsony márkaismertséget jelöli meg. Az Interbrand legutóbbi Top 100 listáján a Google a világ 38. legértékesebb márkája, majdnem 8,5 milliárd dollárra taksált márkavagyonnal.
A Baidu.com a Google kínai tükörképe, az amerikai példát követve hasonlóan a keresésre összpontosít, minimalista nyitóoldala a google.comot idézi. Az alig ötéves baidu.com a cég állítása szerint a világ hatodik leglátogatottabb oldala -- köszönhetően a több mint százmillió kínai netezőnek. A Google tavaly 2,6 százalékos részesedést vásárolt a vállalatban, amit követően sokan teljes felvásárlást vártak, ez azonban nem következett be.