Szerző: Budai Péter

2005. augusztus 29. 10:08

A Google változtatott alapelvein

[News.com/HWSW] A Google jelenleg a legtöbbet és legtöbbek által használt internetes kereső, és ez a közeljövőben sem várható, hogy változna. Különösen, ha agresszív, folyamatosan új területekre terjeszkedő hozzáállását vesszül alapul. Az azonban mindig igaz volt a vállalatra, hogy alapelveitől sosem tért el. A Google filozófiájának egyik sarokköve, hogy ne tegyen semmi rosszat, nem változott. Azonban az, hogy mindössze keresőkkel foglalkozna, már nem igaz többé.

[News.com/HWSW] A Google jelenleg a legtöbbet és legtöbbek által használt internetes kereső, és ez a közeljövőben sem várható, hogy változna. Különösen, ha agresszív, folyamatosan új területekre terjeszkedő hozzáállását vesszül alapul. Az azonban mindig igaz volt a vállalatra, hogy alapelveitől sosem tért el. A Google filozófiájának egyik sarokköve, hogy ne "tegyen semmi rosszat", nem változott. Azonban az, hogy mindössze keresőkkel foglalkozna, már nem igaz többé.

A Google most már horoszkópot is készíthet

A Google csendben megváltoztatta "filozófiánk" oldalát, amin a vállalat alapelvei és szolgáltatásai, tervei találhatóak meg -- tudatta a Slashdot egyik olvasója. A "10 dolog, amit a Google igaznak tart" második pontja megváltozott; most "a legjobb valamit igazán jól csinálni" megállapítás található ott, ahol korábban "a Google nem készít horoszkópot, nem ad üzleti tanácsokat és nem chatel" sorok voltak. A chatelés szó pontos jelentése ebben a kontextusban eléggé kétértelmű: gondolhatunk arra, hogy nem építi tevékenységét pletykának minősülő hírekre, de akár arra is, hogy nem tesz elérhetővé chatelésre alkalmas programot, mint amilyen az elmúlt héten megjelenő Google Talk.

Bárhogy is legyen, az oldal alján a következő felhívás olvasható: "Amikor először leírtuk a '10 dolgot' négy évvel ezelőtt, akkor az egyik pont a 'a Google nem készít horoszkópot, nem ad üzleti tanácsokat és nem chatel' volt. Idővel azonban, ahogy tágítottuk a szolgáltatásaink által nyújtott lehetőségeket -- például a webes keresés nem az egyetlen módja annak, hogy valaki információhoz jusson és használhassa azt -- és most már olyan termékeink képezik portfoliónk alapját, amiket korábban nem tartottunk valószínűnek. Ez nem azt jelenti, hogy változtak volna a céljaink; sokkal inkább arról van szó, hogy minél tovább utazunk, hogy elérjük a kitűzött célokat, a kezdetben még homályos, távoli alakzatok egyre élesebbé válnak (amik helyét természetesen még homályosabb formák veszik át)."

A Google az új Microsoft?

Az eset hátterében nagy valószínűséggel a Google Talk múlt heti megjelenése áll, ami a Google csak Windowson futó, azonnali üzenetküldésre alkalmas megoldása, ami mind szöveg, mind élő hang közvetítésére alkalmas. A kritikusok és a felhasználók azonban egyelőre nem túl lelkesek, és a Google egyik legkevesebb innovációt felmutató szoftverének tartják. Természetesen az alkalmazás fejlődésével ez a hozzáállás a jövőben könnyen változhat.

Az iparág egyes elemzői úgy látják, hogy a Google egyre inkább olyanná kezd válni, mint amilyen a Microsoft volt közel tíz-húsz éve, a Microsoft pedig lassan az IBM-re kezd hasonlítani. A Google most ugyanazt a rugalmasságot és agresszivitást használja fegyverként piaci pozícióinak erősítésére, mint a Microsoft működésének első évtizedében.

A Google megítélése elkezdett romlani, annak ellenére, hogy elvben továbbra is tartja magát ahhoz, hogy ne tegyen semmi "rosszat". Azonban a személyes adatok és szokások feletti rendelkezés hatalma megrettentette az embereket, és amelyik internetes magazin ezt meg is merte írni, az gyakorlatilag egy éves bojkottot kapott: a Google képviselői egy teljes évig nem hajlandóak szóba állni az adott online lap -- nevezetesen a News.com -- szerkesztőségével.

Google Earth vs. MSN Virtual Earth: harc a Keyhole-ért

A Google lépései valóban a Microsoft kezdeti megmozdulásaihoz hasonlatosak: az alkalmazottak elcsábítása, a technológiák és cégek mások előli megkaparintása, valamint a meglévő megoldások lekoppintása és továbbfejlesztése jellemzi őket az innovatív fejlesztések mellett. Vegyük az egyik legszembetűnőbb példát: több mint egy évvel ezelőtt bemutattunk néhány videót a Microsoft új operációs rendszere, a Windows Vista képességeiről -- igaz akkor még csak Longhornként ismertük. Ezekben a videókban a Google Earth alapját képező technológia került bemutatásra, amit akkor még a Microsoft szinte sajátjaként kezelt. Azonban a Google nagyon gyorsan lecsapott, és a Keyhole nevű vállalatot még a Microsoft előtt képes volt megszerezni.

A Microsoft emiatt kénytelen volt elkészíteni saját, MSN Virtual Earth nevű szolgáltatását, mellőzve a Keyhole valóban bámulatos képességeit, ami nem volt egyszerű feladat. A videók nem ok nélkül eltávolításra kerültek a Microsoft oldaláról, azonban az alábbi oldalon még mindig meg lehet tekinteni őket. A Keyhole technológiája a Government videóban jól látható.

a címlapról