Bekeményít a Microsoft: mindenhol lesz Xbox 360 karácsonyra
[Reuters/HWSW] A következő generációs játékgép, az Xbox 360 nem csak az Egyesült Államokban, hanem Európában és Japánban is piacra kerül az ünnepi szezon előtt, azaz november végén -- közölte ma a Microsoft. A korábbi híradások arról szóltak, hogy a november végi amerikai premiert hat hetes késéssel követte volna az európai és japán debütálás, azaz a karácsonyt kísérő bevásárlási őrületről lemaradt volna a vállalat ezekben a régiókban.
Lépéselőnyben
Ha a terv sikerül, a lépés a bevétel megtöbbszörözésén túl rendkívül megerősítheti a redmondi vállalat pozícióit a Sony elleni küzdelemben. A japán rivális következő generációs gépe, a PlayStation 3 csak jövő tavasszal érkezik, és a Nintendo "új forradalma" is várat még magára. Addig az Xbox 360 gyakorlatilag verseny nélkül kaszálhatja le a lenyűgöző grafikára és élményre éhes játékosok piacát -- felkészülve a Sony elleni háborúra.
Ezt a területet jelenleg magasan a Sony uralja PlayStation 2 gépével, amelyből valamivel több mint 5 év alatt már 90 millió darabnál is többet értékesítettek világszerte, 800 millió darabot meghaladó játékeladások mellett. A Microsoft elszánt célja, hogy megrengesse a japán vállalat uralmát, amely a kulcsot jelentheti a jövő nappalijába. A tét túl nagy ahhoz, hogy bármely fél kihátráljon.
A konzum elektronikai és szórakoztató iparban általánosnak mondható az a nézet, mely szerint a jövőben az otthonok "digitális élete" a nappalikban a TV-k előtt folyik majd, nem pedig a számítógépek monitoránál -- amely különbségtételnek egyúttal egyre kevesebb értelme van. Erre a feladatra a következő generációs "játékgépek" már alkalmasak lesznek: fotorealisztikus játék, online többjátékos támogatás, internetezés, kifinomult video- és zenelejátszási képesség, vagy akár videorekorder funkciókat nyújthatnak.
A Strategy Analytics elemzőcég korábbi jelentése alapján a következő generációs konzolokból, életciklusuk befejező szakaszáig (2012) mintegy 200 millió darabot értékesítenek majd. Az előrejelzés szerint ebből a Sony 61, a Microsoft közel 30, a Nintendo pedig mindössze 9 százalékot fog birtokolni. A tanulmány azt is megemlíti, hogy 2007-ig az Xbox 360 lesz a domináns, de ezt követően, ha a Sony online szolgáltatása versenyképes lesz a Microsoft Xbox Live! ajánlatával, és a fejlesztők kiaknázzák a gépben rejlő grafikai potenciált, a PlayStation 3 hódítja el majd a vevők többségét.
Karácsonykor, vagy soha
A jelentés egyértelműsíti: az Xbox 360 elkövetkező 5-6 éves szereplésének kulcsa az idei ünnepi szezon lesz. Ha a PlayStation 3 indulásáig, konkurencia nélkül nem lesz képes tömeget és lendületet szerezni a piacon, akkor ismét nyomasztó alárendeltségbe kerülhet. Az Xbox eleddig nem hozott pénzügyi nyereséget, mindazonáltal létfontosságú feladatot végzett el: erősen megalapozta az Xbox 360 szereplését, amely így már kedvező esélyekkel indul csatába az évek során több tízmilliárd dollárt rejtő piacért.
Az előző (vagyis jelenlegi) Xbox gyenge globális szerepléséért nem kis részben a japán piacon való csúfos kudarc is felelős. A felkelő nap országában a fogyasztók gyakorlatilag tömegesen utasították el az amerikai terméket, amely otrombának hatott, és érdektelen játékokat kínált számukra. Ezt a hibát mégegyszer a Microsoft biztosan nem akarja elkövetni, ezért csak a japán piacra 45 játék lesz elérhető az ünnepi szezonra.
Sony-t gyengítő árháború kezdődhet
Iparági elemzők szerint a több hónapos előny a PlayStation 3 piacra dobása után is kitarthat, ugyanis addigra az új Xbox gyártásának költségei az egyre növekvő sorozatnagyság és a tanulási görbe előrehaladta miatt folyamatosan süllyed. Ráadásul, vélik a szakértők, az Xbox 360 előállítási költsége jelentősen kisebb, mint a PlayStation 3-é, annak ellenére is, hogy előbbi az alapcsomag részeként tartalmaz merevlemezt, míg utóbbi nem. Így a Microsoft a rivális konzol premierjére árháborút is nyithat, hatalmas veszteségeket okozva a Sony-nak. Tudni lehet azt is, hogy egyes "gyilkos" játékcímeit, mint például a Halo 3 megjelenését szintén arra az időpontra időzítik, megpróbálva kifogni a szelet a Sony vitorlájából.
Az árháború mindazonáltal kontraproduktívvá is válhat. A magasabb árat -- ha megfelelő promóciós kampánnyal és termékkel van megtámogatva -- a fogyasztók magasabb minőségként, presztízsként is érzékelhetik. A Sony gépe így egy prémium termék, míg a Microsoft Xbox 360 az olcsó középkategória benyomását keltheti. Erre a jelenségre példa az autóiparból, mikor az Audi agresszív árazással próbált a Mercedestől vevőket elvenni, akkor erre a Mercedes áremeléssel reagált -- totális sikert aratva. Ezt a gondolkodásmódot egyébként Ken Kutaragi, a PlayStation atyja is nem egyszer artikulálta interjúk során.