Villámgyors szövegolvasás mobiltelefonon
[News.com] A Stanford University egészen meglepő, ugyanakkor mégis kézenfekvő módszert dolgozott ki azok számára, akik a mobiltelefonjukon hosszabb szövegeket is el szeretnének olvasni. A Rapid Serial Visual Presentation (RSVP) lényege, hogy a kijelzőn mindig csak egy szó jelenik meg, a másodperc törtrészéig látható, majd követi egy másik.
Szóról-szóra
A kifejlesztők szerint mivel a képernyőn egyszerre csak egy szó látható, azt könnyebb elolvasni, mint ha tele lenne írva és scrollozni kellene. A felhasználó természetesen maga döntheti el, hogy a szavak milyen sebességgel villanjanak fel a képernyőn, a legnagyobb sebesség választása esetén gyakorlatilag nem is láthatók.
A Stanford kutatói szerint kis gyakorlás után az RSVP segítségével akár percenként ezer szó is elolvasható, lényegesen több mint scrollozással. A rendszer ráadásul intelligens, a tulajdonneveket például hosszabb ideig tartja a képernyőn, így azok megjegyzésére, értelmezésére több idő marad. A mondatok, monadtrészek, tehát pontok és vesszők után hagy egy kis időt a felhasználónak, hogy megeméssze az olvasottakat.
Persze a készítők is elismerik, hogy az RSVP nem alkalmas mindenféle szöveg olvasására, de jól beválik viszonylag rövid, hétköznapi szavakból álló anyagok, például hírek megjelenítésére. A BuddyBuzz program Java nyelven írt, letölthető demo verziója is rövid újsághíreket, illetve blogbejegyzéseket tartalmaz, a készítők szerint egy tudományos publikáció olvasására az RSVP módszer nem a legjobb választás.
Nem új ötlet
Az RSVP ötlete nem új, a módszer alapjait még az 1970-es években fektették le és már több éve is folytak kísérletek arra nézve, miként egyszerűsítheti a szöveg megjelenítését a kézi számítógépeken. Egy kutatás azt találta, hogy a felhasználók rendkívül gyorsan tudtak szöveget elolvasni egy Palm kijelzőjéről, azonban a legtöbben mégis a hagyományos, sorról-sorra olvasást preferálták.
A mobiltelefonoknak azonban sokkal kisebb a kijelzője, ráadásul nagyobb számban elterjedtek, szélesebb közönség használja őket. A kutatók már régóta kísérleteznek olyan módszerekkel, hogyan lehet a mobiltelefonokba gyorsabban adatokat bevinni, beírni, illetve a megjelenített szövegeket elolvasni. Az IBM által szervezett "New Paradigms in Using Computers" rendezvényen a cégek számos különféle megoldást mutattak be.
Noha a BuddyBuzz kifejezetten kutatási projektként indult, a készítők már azon tanakodnak, hogy kockázati tőke bevonása segítségével kereskedelmi termékké fejlesszék. A szavankénti megjelenítéssel kapcsolatos egyik legnagyobb probléma a reklámok elhelyezése, azonban a készítők szerint ez sem gond: az egyes szövegek, például két újsághír között rövid időre felvillanhatnak reklámok, vagy akár a képernyő valamelyik alsó vagy felső részén folyamatosan látható lehet a hirdetés.