Egységes szerzői jogi szabályozást sürget az Európai Bizottság
Egy egész Európát átfogó, az online zeneboltok életét megkönnyítő, univerzális licencszabályozás kidolgozását sürgeti az Európai Bizottság. Az októberre elkészülő tervezet jelentősen megkönnyítheti azoknak a dolgát, akik online zeneboltot szeretnének nyitni. Jelenleg az Unióban minden országnak saját licencelési testülete működik, ami rendkívül megnehezíti a szükséges engedélyek beszerzését.
Megkönnyíti a zeneboltok életét
"Az egységes, páneurópai licenc hiánya rendkívül megnehezíti az internetes szolgáltatások megjelenését" -- mondta Charlie McCreevy, a belső piacokért felelős EU-biztos. "Ezért javasoljuk az egész Európát átfogó szerzői jogkezelést." A Bizottság már megkezdte a tárgyalásokat az érintett felekkel a kezdeményezésről, amelynek eredményeképp létrejöhet a jogszabály vagy ajánlás.
"Az Európai Unió ilyen értelmű döntése nyilvánvalóan segítené a legális online zenepiac gyorsabb fejlődését és élénkítené a piaci versenyt, amelynek nyertesei hosszútávon a fogyasztók lennének. Ugyanakkor a fejlemény feltehetően leginkább olyan nagy tőkeerejű vállalkozások számára tenné könnyebben elérhetővé az európai piacot, mint az Apple, a Microsoft vagy a Sony" -- mondta lapunknak Gyertyánffy Miklós, a T-Online Zeneáruház üzletfejlesztési igazgatója.
Nem éri meg az EU-ba jönni
Az Egyesült Államokban ma már online zeneboltok tömkelegéből választhatnak az internetezők, Európában azonban egyelőre csak kevés érhető el. Ez nagyrészt a jogi szabályozásnak köszönhető, ugyanis hiába az elméletileg egységes piac, minden országban eltérő jogszabályok vonatkoznak a szerzői és szomszédos jogokra. Annak ellenére, hogy az Európai Unióban elérhető fogyasztók száma lényegesen magasabb az amerikainál, az online zeneboltoknak gyakorlatilag nem éri meg megjelenni a kontinensen, ugyanis minden országban külön jogi tárgyalásokat kell folytatniuk, ami idő- és pénzigényes folyamat.
2004-ben az Egyesült Államok online zenepiaca 249 millió dollárt (~207 millió eurót) tett ki, ezzel szemebn az európai piac mindössze 27 millió euróra rúgott. Az előrejelzések szerint az idén az amerikai online zenevásárlások értéke eléri az 500 millió eurót, miközben Európában 106 millió euróra duzzad a piac.