A hírek mellett lassan a hirdetések is az asztalunkra lopóznak
[HWSW, News.com] Bár a Really Simple Syndication (RSS) technológia legnagyobb előnye kétségtelenül a gyors és egyszerű információszerzés, az is valószínűsíthető, hogy sokan a portálok hirdetésektől hemzsegő felülete miatt menekülnek a hírolvasó programok és az RSS-csatornák világába. Az RSS-t ma leginkább weboldalak, blogok vagy podcastok tulajdonosai használják, hogy értesítsék felhasználóikat a frissítésekről. A HWSW-nek is van RSS hírcsatornája, amelyre ha valaki feliratkozik, értesítést kap a legfrissebb hírek, cikkek megjelenéséről, melyek első néhány sorát a weboldal meglátogatása nélkül is elolvashatja.
Adatokat az asztalra
A weben számos oldal rendelkezik már ilyen RSS-feeddel, melyeken keresztül akár a pillanatnyi időjárást is meg lehet tudni anélkül, hogy felállnánk és kinéznénk az ablakon. Az RSS jövője már meg van pecsételve: a Firefox és a Mac OS X 10.4 operációs rendszeren futó Safari 2.0 webböngésző már képes az ilyen csatornák kezelésére, amennyiben ilyen szoftvert futtatunk számítógépünkön, már külön kliensprogram telepítésére sincs szükség.
A Microsoft nemrég jelentette be, hogy az Internet Explorer 7 és a Windows következő változata, a Longhorn egyaránt támogatni fogja az RSS technológiát. A redmondi cég tervei szerint a Longhornba épített RSS-adattárat nem csak az Internet Explorer, hanem az összes böngésző, illetve az összes szoftver elérheti, például egy naptárprogram automatikusan felvenné az RSS-ben érkező bejegyzéseket, például tárgyalások időpontjait.
Mi lesz a bevételekkel, a hirdetésekkel?
A portálok, weboldalak ugyanakkor látogatókat veszítenek az RSS-csatornát böngésző felhasználók miatt, hiszen ezek az internetezők nem töltik le a weboldalakat, nem látogatják meg az oldalt; legtöbbször az RSS-ben szereplő, kliensprogramok által letöltött, zanzásított anyagok is kielégítik kíváncsiságukat. A látogatottság csökkenése egyben bevételcsökkenést is jelent ezeknek a portáloknak.
Erre a problémára keresett megoldást a Google, a Pheedo, a Feedster és a Yahoo Search Marketing akkor, amikor olyan hirdetési szolgáltatásokat indított el a közelmúltban, mely ezt az egyre növekvő népszerűségű értesítési csatornát látja el hirdetésekkel. A portálok tulajdonosainak így némi esélyt biztosítanak a bevételek csökkenésének mérséklésére.
RSS-csatorna az Internet Explorer 7-ben
Népszerű
Az RSS csatornák látogatottsága megrendítő mértékben növekszik. A The New York Times csatornái például egy rövid összegzést és egy linket tartalmaznak, mely az adott hírre, cikkre mutat. A nytimes.com weboldal RSS-csatornáról érkező látogatottsága a 2003 végi, havi 500 ezerről 2005 áprilisára 7,3 millióra emelkedett, mely nagyon jól jelzi, mennyien olvassák ezeket az értesítési felületeket.
A Google, a Yahoo és a Pheedo néhány héttel ezelőtt indította el kifejezetten RSS-csatornákra kihegyezett hirdetési szolgáltatását, mely hirdetéseket helyez el az RSS-csatornák hírei, cikkjei, sorai között. Jelenleg még alig található olyan RSS-csatorna, mely ilyen hirdetést tartalmazna, azonban ez a közeljövőben gyökeresen megváltozhat, így ezen a felületen sem menekülhetnek a hirdetések elől az olvasók. Az első ilyen hirdetést vásároló ügyfelek a Microsoft és a Sun Microsystems voltak.