Futtatni fogja az Xbox játékait az Xbox 360
A Microsoft a hírek szerint licencmegállapodást kötött az NVIDIA-val annak érdekében, hogy az ősszel megjelenő Xbox 360 konzolját szoftveresen kompatibilissé tehesse a jelenleg is kapható változattal. Amennyiben ez megtörténik, az Xbox 360-on futtathatók lesznek az Xbox játékai.
Elég erős az emulációhoz
Az Xbox-ban NVIDIA grafikus chip dolgozik, míg az Xbox 360-ban már ATI videoprocesszor található. A Microsoft és az NVIDIA között létrejött licencmegállapodás keretén belül a redmondi cég jogosult az NVIDIA bizonyos technológiáinak felhasználására annak érdekében, hogy az Xboxra írt szoftverek fussanak a következő generációs konzolon. A megállapodás részleteit a felek nem hozták nyilvánosságra, mindössze annyi ismert, hogy a Microsoft több éven keresztül licencdíjat fizet az NVIDIA-nak. Utóbbi cég megerősítette a megállapodás tényét, azonban részletekről nem nyilatkozott.
Annak érdekében, hogy az Xbox játékai fussanak az Xbox 360-on, a Microsoftnak emulálnia kell a régebbi konzol 733 MHz-es Pentium III processzorát, illetve NVIDIA grafikus chipjét. Szakértők szerint az előbbi feladat nem nehéz, figyelembe véve, hogy az Xbox 360 egy speciális, hárommagos PowerPC processzorral rendelkezik, amely 3 GHz-en üzemel, így elegendő teljesítményű egy 733 MHz-es x86 chip emulálására. A speciális NVIDIA grafikus processzor emulálása azonban nem csak teljesítményigényes, hanem az abban alkalmazott megoldások miatt az NVIDIA engedélyéhez is kötött.
Kell-e?
A Microsoft korábban csak annyit közölt, hogy az Xbox 360 nem lesz kompatibilis az Xboxszal, azonban elegendő teljesítménnyel rendelkezik annak emulációjához, így elvben megoldható, hogy az Xboxra írt játékok fussanak a Xenonon. A Microsoft szerint az emuláció kifejlesztése és főként ellenőrzése elég nagy feladat, ezért mindenképp meg kell vizsgálni, van-e valós igény az Xboxra írt játékok használatára. Érdekese módon a vállalattól származó korábbi adatok szerint a potenciális vevők nem igényelték a kompatibilitást.
Noha a konzolos világban "elvileg" nem kulcsfontosságú a kompatibilitás, hiszen a vevők a játékokhoz választanak konzolt és nem fordítva, az utóbbi időben ez a helyzet megváltozni látszik. A PlayStation 2 sikerében jelentős szerepet játszott, hogy a konzol futtatta elődének szoftvereit, ennek megfelelően a PlayStation 3-at is úgy tervezték, hogy lehessen rajta játszani a korábbi generációs konzolok játékaival.
A kompatibilitás kérdése egy konzol életciklusának kezdeti szakaszában lehet fontos, amikor még viszonylag kevés játék érhető el rá, azonban az ára még magas. Ilyenkor a játékosokat könnyebben rá lehet venni a vásárlásra, a régebbi sikerszoftverek futtatásának lehetősége komoly meggyőző erő lehet. A Microsoft ígérete szerint az Xbox 360 novemberi bemutatóján már legalább 20 különféle játék lesz kapható.