A Nagy Testvér csak egy évig figyelheti a telefonhívásokat, SMS-eket
A távközlési és internetszolgáltatóknak elég lesz csupán egyetlen évig megőrizni a hívások adatait -- közölte Viviane Reding, az EU távközlési és informatikai főbiztosa. Az Európai Bizottság hamarosan elkészíti ajánlását, amely előírja, hogy a terrorizmus és más bűncselekmények elleni harc jegyében a szolgáltatóknak meg kell őrizniük a hívások adatait. Noha egyes országok javaslata szerint az adatbázisoknak legalább három vagy akár négy évre visszamenőleg kereshetőknek kell lennie, Reding szerint az EU a direktívatervezeben egy éves időtartamot javasol majd.
A három év túl sok
A szolgáltatók üdvözölték a bejelentést, szerintük ugyanis három vagy négy éves időtartamra vonatkozólag az adattárolási költségek lehetetlenül magasak lennének. Az EU tervezete egy angol, ír, osztrák és svéd kezdeményezésre létrejött kezdeményezés leváltására szolgál. Az említett államok azt szeretnék elérni, hogy a hívások részletes adatait a szolgáltatóknak legalább egy, de bizonyos esetekben akár három-négy évig meg kelljen őrizniük. Ezt a javaslatot még a héten tárgyalja az EU.
Egyes vélemények szerint a négy ország által benyújtott tervezet eleve törvénytelen, mivel az eltérő tagállamokra eltérő szabályok lennének érvényesek, ami hátrányba hozhat bizonyos szolgáltatókat. Más aggodalmaskodók szerint az angol-ír-osztrák-svéd javaslat elsősorban nemzetbiztonsági szemszögből közelíti a kérdést és figyelmen kívül hagy olyan témákat, mint a személyes adatok és a magánszféra védelme. "Egyensúlyba kell hoznunk a biztonsági, személyiségi jogi és gazdasági megfontolásokat" -- mondta Reding.
A négy ország tervezete szerint a vezetékes- és mobilszolgáltatóknak és SMS-szolgáltatóknak, valamint az internetszolgáltatóknak az összes, a hálózatukban zajló adatcserét naplózniuk kellene, beleértve a felek tartózkodási helyét is.
Bizonyos adatokat jelenleg is három évig őriznek
Hazánkban a hírközlési szolgáltatók tevékenységét, ennek körében a hívások adatainak kezelését az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény szabályozza -- tájékoztatta lapunkat a Magyar Telekom. Az elektronikus hírközlési szolgáltatók a számlázás és a kapcsolódó díjak beszedése, valamint a szerződések figyelemmel kísérése céljából kezelhetik a törvényben meghatározott forgalmi és számlázási adatokat. Az elektronikus hírközlési törvény alapján a hívásadatok e célból az előfizetői szerződésből származó igények egy évig kezelhetőek.
A törvény speciális előírásként egyes meghatározott esetekben azonban már most is három éves megőrzési határidőt ír elő a nemzetbiztonsági, nyomozó hatósági, ügyészségi, bírósági adatszolgáltatás teljesítése érdekében -- tudtuk meg a legnagyobb hazai vezetékes szolgáltatótól.