:

Szerző: Bodnár Ádám

2005. március 10. 08:52

Magyarországon luxus a szélessávú internet

Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium célja, hogy az otthoni internet-hozzáféréssel rendelkező háztartások száma 2006 végére elérje az egymilliót, amivel a háztartási internetellátottság a jelenlegi 17 százalékról 26 százalékra emelkedik. Az előrejelzés szerint 2006 végére az internettel rendelkező háztartások csaknem 60 százaléka szélessávú hozzáféréssel rendelkezik majd, szemben a jelenlegi 48 százalékkal.

[HWSW] Az Informatikai és Hírközlési Minisztérium célja, hogy az otthoni internet-hozzáféréssel rendelkező háztartások száma 2006 végére elérje az egymilliót, amivel a háztartási internetellátottság a jelenlegi 17 százalékról 26 százalékra emelkedik. Az előrejelzés szerint 2006 végére az internettel rendelkező háztartások csaknem 60 százaléka szélessávú hozzáféréssel rendelkezik majd, szemben a jelenlegi 48 százalékkal.

A Nemzeti Szélessávú Stratégia elkészítésével foglalkozó projekt keretében felmérés azt találta, hogy 2004 decemberében a magyar háztartások 34,5 százaléka rendelkezett legalább egy számítógéppel, és az otthonok 17 százalékából volt elérhető az internet. A felmérés szerint átlag felett erősödik a szélessávú internet terjedése, az elmúlt két évben az internethez újonnan csatlakozók 52 százaléka már egyből szélessávú kapcsolatot létesített.

Ötezerért kelendő lenne a szélessáv

A kutatás rávilágított, hogy az elmúlt időszakban jelentős mértékben megváltozott a társadalom világhálóval kapcsolatos beállítottsága. Míg a korábbi vizsgálatok szerint rendre az érdeklődés hiánya volt az internet terjedését gátló legfőbb tényező, addig a mostani kutatás során a már internetezők, az internetezést tervezők és a nem tervezők egyaránt a hozzáférés magas árát jelölték meg legsúlyosabb akadálynak. A keskenysávú kapcsolattal rendelkezők 5000 forintos havidíj esetén valósítanák meg nagy valószínűséggel váltási tervüket, de az alacsony havidíjas, forgalmi korlátos konstrukciók iránt érdeklődés elég visszafogott volt.

A kutatás tanúsága szerint a szélessávú internetcsatlakozás legfőbb specifikus előnye a dial-up hozzáféréshez képest nem a sebesség, hanem az állandó, korlátlan kapcsolat léte, s annak átalánydíjas jellege. Fontos előny még az internetkapcsolat és a telefonhasználat párhuzamos lehetősége.

Az egyik legnagyobb hazai internetszolgáltató, a kábeltévés elérést biztosító UPC sajtókapcsolati vezetője, Szűcs László szerint az egymilliós célkitűzés igen ambiciózus, de "feszített tempóban" megvalósítható. A UPC hazánkban több mint 70 ezer előfizetővel rendelkezik, a létszám tavaly 75 százalékkal bővült és a gyarapodás valószínűleg az idén sem áll meg 50 százalék alatt -- véli Szűcs.

A UPC szóvivője szerint Magyarországon az internet fejlődése átlép egy szakaszon, a dial-up viszonylagos gyenge elterjedtsége ellenére a szélessávú előfizetők részaránya már európai mércével mérhető. Az IHM által elvégeztetett felmérés szerint Magyarországon az internetelőfizetéssel rendelkező háztartások 48 százaléka már szélessávon kapcsolódik a hálóra, ez az arány a nyugat-európai átlagnál (39%) is jobb.

Nem csak pénzkérdés

Szűcs szerint hazánkban nem elsősorban az internetkapcsolat magas havidíja tartja távol a felhasználókat a világhálótól, inkább a böngészéshez szükséges számítógép magas ára, de még inkább a motiváció hiánya miatt ilyen alacsony a penetráció. A UPC szóvivője úgy véli, hírek, játékok, szórakoztató tartalmak terén már jól áll a magyar internetes közösség, de továbbra is hiányoznak azok a szolgáltatások, amelyek valóban hasznosak lehetnek, kézzelfogható, akár forintosítható előnyt biztosítnak a felhasználók számára. Ilyen lehet például az elektronikus hivatali ügyintézés. Szűcs szerint emellett rendkívül fontos, hogy a piaci szereplők felvilágosító kampányt folytassanak annak érdekében, hogy azok is megismerhessék az internet lehetőségeit, akik még sosem használták, munkahelyükről vagy az iskolából nem "ismerik".

Ami a havidíj ötezer forintos lélektani árhatárát illeti, Szűcs elmondta, a UPC a tavalyi év elején mindössze egyetlen díjcsomaggal rendelkezett, azóta ezek száma bővült: ugyanezért az árért háromszoros sávszélességen lehet internetezni, illetve ugyanezt a sávszélességet harmadáron is meg lehet vásárolni (a UPC legolcsóbb csomagja havi 6500 forintért 512 kilobites letöltést tesz lehetővé). Amennyiben ez a tendencia folytatódik, a szélessávú előfizetők havidíja rövid időn belül akár az ötezer forintos lélektani határ alá csökkenhet.

"Magyarországon a szélessávú internet ma még luxuscikk" -- mondta lapunknak Pórffy András, az Externet internetszolgáltató ügyvezető igazgatója. Véleménye szerint a hazai internethasználat lassú növekedésének okai részben a hazai átlagjövedelmekhez viszonyított magas költségekben, részben pedig az internet iránti érdektelenségben keresendők. A hazai internetes tartalom- és szolgáltatásfejlesztés jó tempóban halad, azonban nagy szükség van a hivatali ügyintézések mielőbbi elektronikus kiváltására, az elektronikus aláírás széleskörű bevezetésére is.

Magyarországon a dial-up internet sem nevezhető olcsónak, mely a csekély sávszélesség miatt gyakorlatilag csak levelezésre, alkalmi böngészésre használható, míg a legtöbb kurrens weboldal és internetes szolgáltatás ma már szélessávú elérésre optimalizált -- véli Pórffy.

Forgalmi díjas csomagokkal vagy anélkül?

Az újonan bevezetett, forgalmi díjas szélessávú szolgáltatások havi alapdíjának havi bruttó ötezer forint alá kell csökkennie ahhoz, hogy mérhető növekedésnek induljon a hazai internet használat -- mondta az Externet vezetője. Pórffy szerint a februárban bevezetett forgalomarányos ADSL-díjcsomagok nagykereskedelmi alapdíja túl magas, ezért más szolgáltatókhoz hasonlóan az Externet sem kínál ilyen csomagokat.

A hálózati alapszolgáltatást nyújtó Matáv szerint azonban épp' a forgalomarányos díjcsomagoktól várható az otthoni internet további terjedése, bár ez ellentmond az internetszolgáltató tapasztalatainak, valamint a fenti kutatás eredményeinek is. "2005 februárjában az ADSL fogyasztói árszint jelentősen csökkent az új, forgalomfüggő konstrukcióknak köszönhetően, amelyek a Matáv forgalomarányos nagykereskedelmi ajánlatain alapulnak. Az új ajánlatok piaci fogadtatása nagyon kedvező, az ADSL-eladások száma mind ez év első hónapjához, mind az előző év azonos időszakához képest megemelkedett. A szélessávú piac további bővülését elsősorban az új, forgalomalapú csomagok elterjedésétől várjuk" -- tájékoztatta lapunkat szűkszavúan a Matáv.

Megyeri Tibor, a legnagyobb hazai internetszolgáltató lakossági marketingvezetője lapunk kérdésére úgy fogalmazott, az egymillió internetkapcsolattal rendelkező háztartás elérése 2006 végéig nem teljesíthetetlen célkitűzés. A hazai piac igen árérzékeny, ezt bizonyítja, hogy az árcsökkenésekkor, akciók idején érezhetően meglódul a csatlakozók száma. Arra azonban Megyeri sem vállalkozott, hogy megtippelje, mikor lehet Magyarországon havi ötezer forintért szélessávon internetezni, azonban véleménye szerint még az Európai Unióban is ritka az ilyen alacsony havidíjú szélessávú szolgáltatás.

Érdektelenség

Az Axelero képviselője az IHM által elvégeztetett kutatásra és saját felméréseikre hivatkozva elmondta, ma hazánkban a lakosság mintegy kétharmada egyáltalán nem érdeklődik az internet iránt, őket gyakorlatilag semmilyen akcióval, árengedménnyel nem lehet rávenni a csatlakozásra, előbb kiterjedt kommunikációs és marketing tevékenységet kell folytatni annak érdekében, hogy ezek az emberek megismerhessék az internet előnyeit, szolgáltatásait.

Az internethasználat elterjesztésében nagy szerepe lehet a gyerekeknek, fiataloknak, akik az iskolában már hétköznapi természetességgel használják a világhálót és ezt a tudást "hazaviszik". A fiatalabbak nyomására egyre több otthonban lehet internet, amelyet később akár a felnőttek is használhatnak.

Véleménye van?

a címlapról