Az IBM sarkában: előz az Acer
Az IDC előrejelzése szerint a globális PC-piac idén tíz százalékkal 194 millió darabra bővül. Az IBM a Delltől és a HP-tól messze lemaradva 5,7 százalékos részt birtokolt tavaly év végén, melyet az Acer 4,3 százalékkal követett.
Amerikát elfoglalni, Kínát meghódítani
Az elismerésre méltó növekedés Lin elmondása szerint az Egyesült Államokból és Kínából származik majd elsősorban. Bár utóbbi a legmagasabb ütemben növekvő piac, mégis egyelőre csak kis hányadát képezi a teljes forgalomnak. Az idei évre tervezett 6 millió notebookból mindössze 200 ezer fog Kínában gazdára lelni a cég várakozásai szerint, ami várhatóan az ötödik helyre lesz elég a darabszámra 2,5 milliós tortában. A világ legnépesebb országában való jelenlét mindazonáltal stratégiai jelentőségű a jövőre nézve.
Korábban egy másik vállalatvezető azt is közölte, hogy a várakozások szerint 2004-hez hasonlóan az amerikai eladások duplájára emelkednek 2005-ben, bár konkrét számokat nem említett. Szakértők szerint az Acer az USA-ban sokkal erősebb versennyel áll szemben, mint Európában vagy Ázsiában.
"A cég európai sikerei mögött nem kis részben az áll, hogy ott az Acer külföldi vállalat, amely külföldi vállalatokkal áll szemben" -- véli Roger Kay, az IDC elemzője. Ebben a környezetben az Acer egyenlő alapokon áll szemben az olyan amerikai cégekkel, mint a Dell, a Hewlett-Packard és az IBM. "Ezzel szemben az USA-ban az Acer a rendkívül erős pozíciókkal rendelkező hazai versenytársakkal néz szembe" -- tette hozzá.
Fortress Europe
A tajvani márka jelenléte egyelőre azonban öreg kontinensünkön a legerősebb. Forgalmának 60 százalékát képezi Európa, míg a régió (Közel-Kelet és Afrika is) noteszpiacán 17,5 százalékos részesedéssel már megszerezte az első helyet, az PC-piac egészét tekintve pedig harmadik. Bevételei a tavalyi utolsó negyedévben itt 40 százalékkal, leszállított gépeinek száma éves szinten pedig 53,7 százalékkal duzzadtak az egy évvel korábbihoz képest. Ezt főként a leszállított noteszek számának 62,2 százalékos növekedése generálta, amit a versenytársak részesedésének felemésztésén túlmenően a noteszpiac egészének 35 százalékos bővülése tett lehetővé.
Ország | Helyezés | Piaci részesedés | Éves növekedés |
Nagy-Britannia | #4 | 10,8% | 83,8% |
Németország | #1 | 17,1% | 57,1% |
Franciaország | #2 | 12,3% | 89,2% |
Olaszország | #1 | 32,2% | 37,5% |
Spanyolország | #1 | 31,2% | 77,1% |
Forrás: Acer |
Az IDC egyik jelentéséből kiderül, hogy az európai PC-piac növekedésének motorja területileg elsősorban Közép-Kelet Európa. 2004 harmadik negyedévében például 110 százalékkal több hordozható számítógép került értékesítésre, mint 2003 hasonló időszakában. Az Acer, hasonlóan a régióhoz, Magyarországon is kimagaslóan teljesít. Tavaly a piac harmadik helyét foglalta el, 73,6 százalékos növekedés mellett 13,1 százalékot hasítva ki magának a hordozható gépek piacából. Az egyre kedveltebb tajvani brand Ausztriában és Csehországban magabiztos piacvezető, és Lengyelországban sem marad le sokáig, ha tavalyi, 178,5 százalékos növekedését meg tudja ismételni idén is.