Piacfigyelő: mi várható 2005-ben?
Az idei év az informatikai piacon véleményem szerint a korábban elkezdődött konszolidációs folyamatok tetőzésének lesz az időpontja. Vállalatok egész sora fog eltűnni, legnagyobbrészt felvásárlások és összeolvadások miatt. A legnagyobbak tovább híznak, sok piacról egyszerűen eltűnnek a közepes versenyzők. Vagy felvásárolja őket egy nagyobb cég, vagy pedig a futottak még kategóriába csúsznak le.
Be(a)vásárlás
Másfél éves huzavona után lezárult az Oracle és a PeopleSoft egyesülése, ez azonban nem fogja elvenni az Oracle étvágyát a további akvizícióktól. Larry Ellison elnök-vezérigazgató már korábban is jelezte, hogy cége a PeopleSoft-ügylet kimenetelétől függetlenül újabb felvásárlásokat kíván végrehajtani.
Természetesen a PeopleSoftért fizetett mintegy 10,3 milliárd dolláros vételár jelentősen csökkentette az Oracle tartalékait, így főleg kisebb piaci értékű cégek lehetnek a célpontok. Ennek ellenére nem lenne meglepő, ha a vállalat le tudná nyelni a 3,54 milliárd dolláros piaci értékkel rendelkező BEA Systemset. Ha pedig nem az Oracle veszi meg a BEA-t, akkor majd más.
Dell-fölény a PC-piacon
A PC-piacon tavaly elkezdődött konszolidáció folytatódni fog. A Dell továbbra is meg fogja őrizni piacvezető szerepét, sőt, a piaci részesedési adatokat tekintve némileg elszakad a versenytársaktól. Jelenleg a Dell részesedése a PC-piacon alig 1 százalékponttal múlja felül a HP-ét. Véleményem szerint az 1-2 százalékos piaci részesedéssel rendelkező japán PC-gyártók (Fujitsu, Toshiba, NEC, Sony) némelyike ki fog vonulni a piacról, helyet adva a Lenovo és az Acer előretörésének. Az Acer főképp Európában lesz sikeres.
Játékkiadók játéka
Noha az elmúlt években gyakorlatilag pár szereplősre csökkent a játékkiadók piaca, idén további koncentrációnak lehetünk tanúi. A nagy halak (EA, Take Two, Activision) meg fogják enni a kisebb halakat. A helyzetet az teszi érdekessé, hogy a felsorolt három kiadó közül kettő (Take Two, Activision) nem csak felvásárlóként, hanem felvásárlási célpontként is a lapunk hasábjaira kerülhet, ha például a Microsoft végre valóban komolyan veszi játékpiaci szerepét. A Take Two bekebelezésével a Microsoft kezébe kerülne a Grand Theft Auto sorozat, amelynek soron következő része az ősszel debütáló Xbox 2 egyik húzójátéka lehetne.
Nem zárható ki, hogy Európa gyakorlatilag eltűnik a játékszoftver-térképről, ha az Ubisoft teljes egészében az EA kezébe kerül és a legnagyobb európai kiadó, az Infogrames nem talál megoldást régóta húzódó pénzügyi problémáira. Emlékezetes, hogy az EA nemrégiben 20 százalékos tulajdonrészt vásárolt a francia cégben és nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a jövőben további befolyást szerezzen. A szintén francia Vivendi Universal számára nem kulcsfontosságú a játékkiadó részleg, lehet hogy leválasztja vagy eladja a divíziót. Összességében 2005 az Electronic Arts éve lesz.
Búcsú a Siemenstől?
A mobiltelefongyártók piacán továbbra sem hoz majd jelentős átrendeződést a 3G lassú elterjedése. A Nokia visszaszerzi tavaly elvesztett piaci részesedésének egy részét, az erőteljesen növekedő Samsung pedig elszakad a harmadik helyezett Motorolától. A gondokkal küszködő Siemens részéről logikus lépés lenne a mobiltelefonos részleg önálló vállalattá szervezése vagy eladása, azonban ez sem állíthatja majd meg a piaci részesedés enyhe csökkenését. A gyártók rangsorában ötödik LG Electronics elhúz a Sony Ericssontól és év végére talán a Siemenset megelőzve a negyedik helyet is megszerezheti.
Hogy a világszerte eladott készülékek száma mennyivel fog növekedni, arra lehetetlen pontos választ adni: 2004-re az elemzők 10-15 százalékos piaci bővülést vártak, a vásárlók azonban fittyet hánytak erre és harmadával több mobiltelefont vettek, mint 2003-ban. Szakértők szerint az idén 8-10 százalékos növekedés valószínű, de a tavaly történteket figyelembe véve nem lenne meglepő egy 15-20 százalék közötti fellendülés sem.
A PDA-piac stagnálni fog, a mobiltelefon-funkciót is kínáló készülékek továbbra is csak egész kis vásárlóközönség igényeivel találkoznak majd, a legtöbben inkább az okostelefonokra szavaznak majd. Európában is elterjednek a több mint egy megapixeles kamerával felszerelt mobiltelefonok, ebben a piaci szegmensben leginkább a Samsung termékei lesznek kelendőek.
Processzorok: két mag jön, egy szereplő megy
Ami a PC-processzorokat illeti, ezen a piacon "dögunalom" várható annak ellenére, hogy 2005-ben mind az Intel, mind pedig az AMD piacra fogja dobni kétmagos chipjeit. Az Opteron sikere ellenére az AMD alig tud majd javítani piaci részesedésén és ez így is marad egészen addig, amíg a vállalat új drezdai chipgyárában 2006-ban meg nem indul a sorozatgyártás.
Teljesen új marketing-stratégiával jelentkezik majd az Intel, a vállalat képviselőinek szájából számtalanszor hallhatjuk majd a "digitáis otthon" és "digitális iroda" kifejezéseket. A processzorok teljesítménye helyett a támogatott funkciókra (64 bites utasítások, puffertúlcsordulás elleni védelem, virtualizáció stb.) kerül majd a hangsúly a cég marketingkommunikációjában. Az Intel jelentős erőforrásokat fordít majd arra, hogy a fejlesztőket rávegye: olyan alkalmazásokat írjanak, amelyek kihasználják a többmagos chipekben rejlő előnyöket.
Az AMD és az Intel állóháborúja mellett továbbra is piacon marad a VIA, azonban félő, hogy az igen innovatív technológiát felvonultató, azonban gyártási problémák miatt komoly gondokkal küszködő Transmeta végül feladja a küzdelmet és kivonul a piacról.
Véleménye van?