Nagyon kevesen igényelnek telefonköltség-támogatást
Negyedmillió helyett 30 ezer érdeklődő
Idén 1,6 milliárd forintot különített el az Informatikai és Hírközlési Minisztérium a szociálisan rászorulók telefonköltség-támogatására. Az összegből akár 400 ezer igénylő támogatása is megoldható lett volna, de az IHM legfeljebb 200-250 ezer érdeklődővel számolt. A vártnál azonban jóval kisebb az érdeklődés: december elejéig mindössze 31 378 előfizetőnek írták jóvá a havi ezer forintos támogatást. A jövő évre vonatkozó támogatási kérelmeket idén december 31-ig kell beadni, ám az IHM most már kisebb összeget fog elkülöníteni a rászorultak támogatására.
Kinek jár? |
Aki -fogyatékossági támogatásban, vagy -magasabb összegű családi pótlékban, vagy -rendszeres szociális segélyben, vagy -időskorúak járadékában, vagy -alanyi jogon ápolási díjban részesül, az kérheti, hogy havi 1000 forinttal támogassák a vezetékes telefonjának számláját, ha az előfizető és a jogosult ugyanaz a személy, és ha az előfizető egyetemes szolgáltatási csomagra fizetett elő. |
A vártnál azonban jóval kevesebb igény érkezett, és a telefontársaságok -- melyek egyfajta előszűrést végeznek, mielőtt az elbírálást végző Nemzeti Hírközlési Hatósághoz továbbítanák a iratokat -- arról számoltak be, hogy a beérkező kérelmek jelentős részét már ők maguk kell, hogy elutasítsák. A Matávhoz 28 ezer, az Invitel pedig 5 ezer olyan kérelem érkezett be, amelyekben előfizetők igényelték a havi ezer forintos támogatást. A szolgáltatók nem döntenek a kérelmek felől, de azt vizsgálják, hogy az azok elbírálásához szükséges igazolásokat csatolták-e az előfizetők.
Elfelejtett igazolások
Míg a Matávnál csak néhány ezer, az Invitelnél a beérkezett kérelmek háromnegyede volt olyan, amit a szolgáltatók nem tudtak befogadni, mivel az igazoló iratok hiányoztak. A kérelmekről a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) dönt, azonban a hiányos nyomtatványok már el sem jutnak oda -- a jogosultságot igazoló iratok híján már a telefontársaságnál elakadnak. Mint megtudtuk az NHH-nál már ritka, hogy valakinek a kérelmét elutasítják, ugyanakkor a jogosultsággal kapcsolatban még mindig van némi kavarodás a kérelmezők fejében.
Havi ezer forintos telefonszámla-kiegészítésre jogosult például az, aki időskorúak járadékában részesül, sokan azonban ezt úgy értelmezik, hogy nyugdíjasként megilleti őket a havi ezer forint, holott az időskorúak járadéka és a nyugdíj nem ugyanaz -- tudtuk meg Márton Györgytől, az NHH sajtószóvivőjétől. Úgyszintén félreértik sokan a magasabb összegű családi pótlék kifejezést (aki ugyanis ilyet kap, az szintén jogosult a telefonszámla-támogatásra). Ez ugyanis nem a családi pótlék jelentős összegére vonatkozó körmönfont kifejezés, hanem egy szociális támogatási forma, melyet például tartósan betegek kaphatnak, vagy súlyosan fogyatékos családtag után jár. Mint a Matávtól megtudtuk: jellemző hiba az aláíratlan kérelem, vagy az, hogy az előfizető és a támogatásra jogosult nem ugyanaz a személy.
A sok hibás vagy hiányos kérelem azonban még nem magyarázza a vártnál jelentősen kisebb érdeklődést. Az IHM Kodifikációs Főosztálya lapunk megkeresésére úgy reagált, hogy korábban nem volt lehetőség a támogatottak körét pontosan meghatározni -- vélhetően tehát a tárca túlbecsülte az érdeklődők számát. A minisztérium sajtóosztályának közvetítésével lapunkhoz eljuttatott válasz ugyanakkor kitér arra is, hogy a hatékonyabb kommunikáció mellett nagyobb állampolgári érdeklődés is szükséges ahhoz, hogy a jövőben több rászorult nyújtsa be támogatásra vonatkozó kérelmét.