Kínai kézbe került az IBM PC-gyártó részlege
[News.com/WSJ] Az IBM az előzetes várakozások szerint végül a kínai Lenovónak adta el PC-gyártó üzletágát és a tranzakció keretén belül kisebbségi részesedést szerzett a vállalatban. A Lenovo 1,25 milliárd dollárt fizet az IBM PC-divíziójáért, valamint átvállalja mintegy félmilliárd dolláros adósságát, így az ügylet értéke 1,75 milliárd dollárt tesz ki. A megállapodás szerint a kínai vevő öt évig használhatja az IBM, valamint a Think márkaneveket.
Lenovo: kilencedik helyett harmadik
Az 1,25 milliárd dolláros vételárból a Lenovo 650 millió dollárt készpénzben, további 600 milliót pedig értékpapírokban egyenlít ki. A 2005 második negyedévében lezáruló tranzakció eredményeképp a Lenovo a világ kilencedik legnagyobb PC-gyártójából rögtön a harmadik helyre ugrik előre, PC-piaci forgalma el fogja érni a 12 milliárd dollárt, az alkalmazottak száma pedig megközelíti a 20 ezer főt. A kínai vállalat új főhadiszállást hoz létre New Yorkban, a felvásárlás után a Lenovo elnök-vezérigazgatója Stephen Ward lesz, aki jelenleg az IBM személyi számítógépes részlegét vezeti.
Mark Loughridge, az IBM pénzügyi igazgatója elmondta, hogy a PC-részleg eladása után a vállalat bevétele ugyan kevesebb lesz, azonban a pénzügyi mutatók kedvezőbben alakulnak majd. A PC-gyártó divízió adja az IBM forgalmának mintegy 12 százalékát, azonban az utóbbi időben már alig-alig termelt nyereséget. Elemzők várakozásai szerint az eladás után az IBM részvényenkénti nyeresége 5 centtel is emelkedhet.
Kihívások
A Lenovóval kötött egyezség lehetőséget nyit az IBM számára, hogy megvesse a lábát a kínai piacon, elsősorban a vállalatok és a kormányzati szervek körében, a kínai vállalat számára ugyanakkor megnyílhatnak a nemzetközi piacok. A Lenovo már régóta az első számú PC-gyártó a kínai piacon, azonban nemzetközi szinten kevéssé ismert és elfogadott.
A két vállalat egyesítése nem lesz egyszerű feladat: a Lenovo termékei főképp az alsó árkategóriában versenyeznek, a cég főképp a fogyasztókból, nem a vállalatokból él és az általa gyártott PC-k szinte kizárólag Kínában találnak gazdára. Elemzők úgy látják, a Lenovónak össze kell szednie magát, ha a nemzetközi porondon is sikereket akar elérni, valamint meg akarja tartani azokat az ügyfeleket, akik IBM PC-ket vásároltak és üzemeltetnek. Az IBM bejelentése szerint a jövőben a Lenovótól vásárol PC-ket.
További problémát jelentenek majd a szerződéses beszállítókkal kötött megállapodások. Amint az ismert, az IBM már két éve megvált PC-gyártó üzemeitől, a számítógépeket szerződéses partnerek állítják elő. A ThinkPad noteszgépeket a kínai Great Wall Technology szállítja az IBM részére, ez a cég azonban a Lenovo régi riválisa. Az amerikai piacra szánt PC-ket a Sanmina-SCI gyártja.
Riválisok
A Gartner piackutató vállalat adatai szerint ma a világ legnagyobb PC-gyártója a Dell, a cég piaci részesedése az első három negyedéves eladási adatokat figyelembe véve 16,4 százalék volt. A második helyen a HP áll (13,9%), a harmadikon az IBM (5%). A Lenovo 2 százalékos részesedésével kilencedik helyezettként nem sokkal előzi meg az Apple Computert (1,9%).
Michael Dell, a Dell igazgatótanácsának elnöke szerint az IBM és a Lenovo házassága ugyanúgy fog végződni, mint az informatikai piac összes hasonló lépése: rosszul. "Mikor láttak utoljára sikeres akvizíciót vagy összeolvadást a számítógépes iparban? Nagyon-nagyon régóta nem történt ilyesmi... Szerintem most sem lesz másképp" -- mondta Dell. A vállalatvezető közölte, cégének nem állt szándékában megvenni az IBM PC-gyártó részlegét, a Dell a felvásrlások helyett a szerves növekedésben látja a jövője kulcsát.