:

Szerző: Bodnár Ádám

2004. november 30. 09:21

Konszolidáció várható a PC-piacon

[News.com] A Gartner piackutató intézet előrejelzése szerint az elkövetkező években több jelentős gyártó is el fog tűnni a PC-piacról, mert 2006 és 2008 között igen gyenge növekedés és kemény árverseny várható. 2003 és 2005 között évi átlagban 11,3 százalékos a PC-piac növekedése, azonban ez 2006 és 2008 között 5,7 százalékra esik vissza -- jövendöli a Gartner, mivel a jelenlegi vásárlási hullám addigra lecseng, és a vevők három-négy évig nem vágynak új PC-re. Ebben az időszakban az olyan fejlődő piacok, mint Kína és India lesznek az eladások legfőbb mozgatói.

Megismétlődik 2001

Ha a Gartner jóslata igaznak bizonyul, azt azt jelenti, hogy a PC-gyártóknak szorosra kell húzniuk a nadrágszíjat ugyanúgy, mint 2001 és 2002 között. 2001-ben a PC-eladások a történelem során először csökkentek, 2002-ben pedig csupán enyhe növekedés volt tapasztalható a piacon. Részben e folyamat eredményeképp olvadt össze a Compaq és a HP, hagyta el a PC-piacot a Micron Technology, a Gateway pedig felvásárolta az eMachinest. 2006 után hasonló konszolidáció várható a piacon, noha egyelőre senki sem tudja, hogy mely gyártók tűnnek el.

A PC-piacot vezető Dell van a legjobb helyzetben, hiszen a vállalat üzleti modellje egyszerre teszi lehetővé az árak csökkentését és a nyereséges működést. A második helyezett HP vezetői szerint a PC-piac kulcsfontosságú a vállalat számára és belátható időn belül nem tervezik elhagyni azt. A gyártók versenyében harmadik helyen álló IBM szintén hasonló álláspontra helyezkedett. A PC-piac három legnagyobb szereplője mögött a rangsorban olyan cégek állnak, mint a Fujitsu, a Fujitsu Siemens, a Toshiba, az NEC, az Apple, a Lenovo és a Gateway.

Mi várható?

A Gartner szerint elképzelhető, hogy egyes vállalatok összeolvadnak, gazdát cserélnek, de az sem kizárt, hogy a HP vagy az IBM önálló vállalattá szervezi PC-üzletágát, hogy felszabadítsa pénzügyi eredményeit a nyomás alól. Emellett az is elképzelhető, hogy egyes gyártók elhagyják a kisebb, regionális piacokat. Utóbbi lépés a kisebb, helyi vállalatoknak kedvezhet, akik a regionális piacokon való erős szerepléssel akár a világ legnagyobb gyártói közé is bekerülhetnek, pontosan úgy, mint ahogy a kínai Lenovo megszerezte a kilencedik helyet a rangsorában.

A Gartner és az IDC piackutató vállalatok egyetértenek abban, hogy a következő években át fog rendeződni a PC-gyártók erősorrendje, és ahogy a piac az érett szakaszba lép, a növekedés látványosan lassulni fog. A Gartner és az IDC szerint az eladások évi 150-200 millió darab között fognak stabilizálódni. 2004-re az IDC 176,5 millió PC eladását várja, ez éves szinten 14 százalékos növekedést jelent.

a címlapról