Taszít az asztal -- egyre többen vágyunk szabadságra
Szellemi hadviselés
A vállalatok elsősorban a mobil üzleti megoldások megvalósítása miatt vásárolnak egyre több notebookot alkalmazottaiknak -- a termelékenység és eredményesség emelkedésének reményében. Az üzleti élet egyre nagyobb gyorsaságot, az idő minél hasznosabb eltöltését követeli meg, ezért a sokat mozgó feladatkörökben egyre inkább felértékelődik az irodán kívüli folyamatos kapcsolattartás és munkavégzés lehetősége.
A szellemileg önálló, kreativitást igénylő munkavégzés valójában nem ér véget a munkaidő lejártakor, sem a cég ajtaján való kilépéskor. A munka- és szabadidő határai legfeljebb papíron kimutathatók, sokszor akkor is a feladatokon gondolkodunk, és szellemi erőfeszítéseket teszünk annak megoldására, amikor látszólag éppen teljesen mással töltjük szabadidőnket -- például zuhanyzunk, tévézünk, vagy olvasgatunk. A tudatalatti a háttérben munkálkodik, bármikor a felszínre dobva egy ötletet, ilyen esetekben hasznos, ha kéznél van a vállalati notebook, és a friss ihlettől hajtva a vállalati alkalmazott vagy vezető gyorsan munkához tud látni -- akár a névleges szabadidejében is.
Röghöz kötve
Az IDC adatai szerint a KKE régióban a leszállított notebookok száma 110 százalékkal haladta meg az előző évit, szemben a PC-piac egészének 20,9 százalékos bővülésével. A tipikus vásárló már rendszeres számítógép-használó volt korábban, és a helyhez kötöttséget elunva alakult ki benne az igény a nagyobb mobilitás iránt.
A térség vásárlóereje alapján nem csoda, ha az eladásokat jellemzően a modellválaszték alsó fele dominálja, hiszen egy belépő kategóriás új notebook ára is legtöbb esetben meghaladja a 200 ezer forintot. Ráadásul az áron kívül a legtöbb vevő még első tulajdonos, így kevés a tapasztalat azzal kapcsolatban, hogy egy hordozható gép vásárlásánál mely szempontok a valójában fontosak, főként az asztali gépeknél megszokott tulajdonságok kerülnek előtérbe -- a nagyobb és több jobb. Ennek általában a súly, a méret és az akkumulátor üzemideje esik áldozatul, azaz a legtöbben súlyos, batár és 2 órát sem üzemelő gépeket vásárolnak, az esetek túlnyomó többségében teljesen indokolatlanul, hiszen a cserébe kapott nagy teljesítmény, hatalmas kijelző sokszor valójában teljesen felesleges.
Asztalra vissza
A hordozható számítógépek irányába mutató trend erőssége kétségtelen, az eladásokat azonban darabszámra még jó ideig az asztali PC-k fogják uralni. A KKE-t, Közel-Keletet és Észak-Afrikát is magába foglaló CEMEA térségben az eladott gépek 80 százaléka még mindig asztali, a forgalomból érték alapján pedig 63 százalékot hasítanak ki. Az elrettentő árcédulák mellett általánosságban hiányzik a mobil számítógépezés iránti igény, hiszen ezekben az országokban, így hazánkban is, még az asztali PC-penetráció is alacsonynak számít. A nagyobb piacok közül Japán az egyetlen, ahol már évek óta darabra is több notebook fogy, mint asztali gép.