SanDisk: kiváló kilátások a flash memóriakártyák piacán
Nelson Chan |
Nelson Chan, a SanDisk alelnöke és fogyasztói termékekért felelős vezetője a budapesti rendezvények elmondta, hogy a cégnek 2002-ben 541 millió dollár, 2003-ban már 1,08 milliárd dollár forgalma volt, az idei évre 1,6 milliárd dollárt meghaladó bevételt vár a vállalat. A flash memóriakártyák piaca töretlenül növekszik, ez elsősorban a digitális fényképezőgépek, mp3-lejátszók, okostelefonok, digitális videokamerák és flash memóriás adattárolók -- USB pendrive -- rohamos terjedésének köszönhető.
A SanDisk első számú piacát a fényképezőgépekhez szánt memóriakártyák jelentik. A vállalat a világon egyedül jogosult a piacon elérhető összes -- CompactFlash, SD, MMC, xD, Memory Stick -- formátumú kártya gyártására. A fényképezőgépek felbontásának növekedése miatt egyre nagyobb és nagyobb kapacitású kártyákra van szükség, a SanDisk kínálatában található legnagyobb kapacitású termék jelenleg 4 Gbyte-os. Az IDC előrejelzése szerint az idén összesen 68,4 millió digitális fényképezőgép eladása várható, 2008-ban azonban már 100,2 millió ilyen készüléket vesznek meg. A SanDisk becslése szerint minden eladott digitális fényképezőgépre két flash memóriakártya eladása jut.
A memóriakártyák piacán eddig a digitális kamerák jelentették a legnagyobb mozgatóerőt, azonban ezt a szerepet hamarosan az okostelefonok veszik át. Elemzői becslések szerint az idén világszerte több mint 600 millió mobiltelefon talál gazdára és a SanDisk úgy véli, ezeknek mintegy negyede memóriakártyával bővíthető típus lesz. A fényképezőgéppel, zenelejátszóval, vagy akár videolejátszóval felszerelt mobiltelefonok megjelenése miatt a készülékekhez egyre több és egyre nagyobb kapacitású memóriakártyát vesznek majd -- véli Chan. 2006-ban már világszerte 330 millió olyan mobiltelefont adnak el, amely képes memóriakártyát kezelni.
Nem a legnagyobb, de a leggyorsabban növekedő felhasználási terület a flash memóriás adattárolóké, amelyek a vállalat szerint teljesen át fogják alakítani a PC-felhasználói szokásokat azzal, hogy kiváltják a foppykat, sőt, bizonyos esetekben az írható CD-ket is. Ezen a piacon jelenleg 2 Gbyte kapacitású a SanDisk ma kapható csúcskategóriás terméke.
Ami a hosszú távú piaci trendeket illeti, a SanDisk alelnöke szerint kis méretük, kedvező áruk, nagy kapacitásuk miatt a SecureDigital és a Memory Stick formátumok lesznek a legnépszerűbbek, a többi típusú kártya lassan kiszorul a piacról. A felhasználói szokások is jelentősen meg fognak változni, a flash memóriák árcsökkenésével egyre többen használják majd az eszközöket adatok hosszú távú tárolására. Ezt a trendet a csökkenő ár mellett a nagy megbízhatóság is mozgatja: Chan szerint a flash memóriakártyák gyakorlatilag szinte mindent kibírnak adatvesztés nélkül.
A vállalatvezető példaként említette egy amerikai fotós esetét, aki egy híd felrobbantását fényképezte. A robbanáshoz túl közel került fényképezőgép a detonáció során tönkrement, azonban a benne található SanDisk kártya néhány karcolással, adatvesztés nélkül megúszta az incidenst, így megtekinthetővé váltak a robbanásról és a repülő törmelékről készített képek.
A SanDisk magyarországi disztribútora a Hama Kereskedelmi Kft., a termékek többek között megvásárolhatók a MediaMarkt, ElectroWorld, Photo Hall, Fotex, Tesco és Office Depot áruházakban.