:

Szerző: Budai Péter

2004. augusztus 17. 10:45

Sok a diploma nélküli mérnök az Egyesült Államokban

[News.com] Az amerikai tudományos és mérnöki munkával foglalkozó alkalmazottak közel egyötöde nem rendelkezik diplomával -- derül ki a National Science Foundation felméréséből. Az Egyesült Államokban több mint egymillió ember dolgozik az érintett két szektorban diploma nélkül, közülük 5 százeléknak középiskolai, 17 százaléknak kisegítői végzettsége van -- áll a jelentésben, melyet 2003 áprilisi adatokra alapoz a szerverzet.

[News.com] Az amerikai tudományos és mérnöki munkával foglalkozó alkalmazottak közel egyötöde nem rendelkezik diplomával -- derül ki a National Science Foundation felméréséből. Az Egyesült Államokban több mint egymillió ember dolgozik az érintett két szektorban diploma nélkül, közülük 5 százeléknak középiskolai, 17 százaléknak kisegítői végzettsége van -- áll a jelentésben, melyet 2003 áprilisi adatokra alapoz a szerverzet.

Az, hogy a technológiával foglalkozó munkaerő ilyen jelentős hányada nem rendelkezik az általánosan megkövetelt képesítéssel, arra a megállapításra juttatta a megfigyelőket, hogy az Államoknak jobban kell koncentrálnia a mérnökök és tudósok szakszerű képzésére. Az ezeken a területeken elhelyezkedni kívánó szakemberek egyre kisebb számban doktorálnak: az 1998-as 27 300-hoz képest 2002-ben már csak 24 550-en. Ez is jelzi, hogy az Egyesült Államoknak egyre nagyobb szüksége van a külföldről érkező, tanulni vágyó szakemberekre, akik az elmúlt időben lényegesen kevesebb lehetőséget kaptak arra, hogy amerikai iskolákban tanulhassanak.

Ugyanakkor az NSF jelentéséből az is kiderül, hogy 2002-ben 455 400 végzős tanulót vettek fel tudományos és mérnöki pályákra, ami a 2001-es eredményeknél csaknem 6 százalékkal magasabb. Egy nemrégiben közzétett kimutatás pedig azt támasztja alá, hogy nincs érzékelhető szakemberhiány a tudományos, technikai, matematikai és mérnöki területeken a kilencvenes évek óta, és a jövőben sem várható ilyen.

Az NSF jelentése szerint a kisegítői és középiskolai végzettségű alkalmazottak teszik ki a számítástechnikai és matematika munkaerő 40 százalékát, valamint a mérnök munkaerő 20 százalékát. Ez az arány jóval kisebb (10 százalék alatti) a társadalom- és az orvostudományok esetében. A diploma nélküli férfiak és nők megoszlásának aránya közel azonos.

a címlapról