A T-Mobile túlnőtte a Matávot -- gyengülő eredmények és ambíciózus célkitűzések
Straub Elek |
A gyengülő eredményekért főként a vezetékes távközlési bevételek erőteljes apadása és a növekvő értékcsökkenési leírások tehetőek felelőssé. Az adatátviteli és mobilszolgáltatások robusztus növekedése mellett a Matáv vezetékes távközlés forgalmi bevételeinek erőteljes, 11,9 százalékos visszaeséséről volt kénytelen számot adni, mely az első negyedéves gyorsjelentés alapján nem meglepő. A összes belföldi vezetékes távközlési szolgáltatás forgalma 10 százalékkal 102,24 milliárd forintra fogyott. A belföldit jóval meghaladó, 19,8 százalékos mértékben esett vissza a nemzetközi hívásokból származó bevétel, kis súlyából adódóan azonban az eredményekre is tompa hatással bírt.
Az értékcsökkenési leírás ezen időszak alatt, köszönhetően főként a Westel-T-Mobile névváltásnak, 10,8 százalékkal körülbelül 6,67 milliárd forinttal növekedtek. Straub Elek, a Matáv elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a T-Mobile márka bevezetése sikeres volt.
A mobil távközlési szolgáltatások féléves bevételei 9,8 százalékos bővülés után 104,9 milliárd forintot felmutatva idén első ízben haladták meg a vezetékes telefónia forgalmát. A T-Mobile 47,7 százalékos részesedésével -- több mint 3,9 millió ügyfél -- magabiztosan tartja vezető pozícióját, a telítődött piacon azonban egyre élesebb árversennyel kénytelen szembenézni, ennek megfelelően a havidíjas előfizetőnként realizált átlagos havi bevétel 5,6 százalékkal 12103 forintra, míg a feltöltőkártyás ügyfelek által képzett forgalom 11,1 százalékkal 2349 forintra apadt.
Kedvzető tendencia, hogy a havidíjas előfizetők aránya 2,5 százalékponttal 29,4 százalékra emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. Az értéknövelt szolgáltatásokból származó bevétel mutatja a legmagasabb, 21 százalékos növekedést, a teljes forgalomnak azonban még mindig csak 12,1 százalékát képezi.
Impresszív, 26,7 százalékos bővülést mutatott fel a bérelt vonali és adatátviteli szolgáltatásokból származó árbevétel is, mely immár 23,5 milliárd forintot tesz ki. Az ADSL előfizetők száma 148 százalékkal 142 ezerre emelkedett, miközben az összes internet-hozzáférés 35,2 százalékkal 234 ezerre duzzadt. Az Axelero ezzel 44 százalékos részt hasított ki magának a hazai piacból, mellyel toronymagasan vezető.
A féléves gyorsjelentés közzétételével egy időben a Matáv ismertette jövőbeni stratégiáját. A Matáv elsődleges célja, hogy útját állja a vezetékes vonalak számának csökkenésének. Ebben elsődleges eszközökként a kedvező percdíjú modemes kapcsolatot biztosító csomagok és a hálózat xDSL-re való széleskörű felkészítése valamint az xDSL előfizetők számának növelése. A célkitűzés szerint 2006-ra már 400 000 szélessávú előfizető lesz Matáv-területen.
A szerves fejlődésen túl a Matáv dél-kelet európai, erős pozíciókkal és nagy növekedési lehetőséggel rendelkező telekomok felvásárlását vagy legalább ellenőrző részesedés megszerzését is tervezi a jövőben. A Deutsche Telekom csoport részeként a Matáv megpróbálja a leány társakkal való együttműködés lehetőségét is kiaknázni. Ennek szellemében a Matáv 49 százalékos részesedést szerzett a T-Systems Hungaryben, aminek célja, hogy a cégek közösen aknázzák ki az információs technológiai és telekommunikációs piacon elérhető együttműködés üzleti lehetőségeit.