:

Szerző: Bizó Dániel

2004. július 23. 15:37

Ismét csalódást okoztak az Amazon és az eBay gyorsjelentései

A dotkom és online kiskereskedelmi vállalatok szereplésének indikátoraként is számon tartott eBay és Amazon szerdán illetve csütörtökön tették közzé negyedéves eredményeiket. Az erőteljes növekedés és mindkét cég pozitív eredménye ellenére a börze kiábrándítónak találta az előrejelzéseket és a vállalatokat komoly árfolyamcsökkenéssel büntette.

[HWSW] A dotkom és online kiskereskedelmi vállalatok szereplésének indikátoraként is számon tartott eBay és Amazon szerdán illetve csütörtökön tették közzé negyedéves eredményeiket. Az erőteljes növekedés és mindkét cég pozitív eredménye ellenére a börze kiábrándítónak találta az előrejelzéseket és a vállalatokat komoly árfolyamcsökkenéssel büntette.

Az Amazon 76 millió dolláros nettó eredményt ért el, szemben a tavaly hasonló időszakban felmutatott 43 milliós veszteségével. A világ vezető online kiskereskedelmi vállalata 26,4 százalékkal 1,39 milliárd dollárra növelte forgalmát az idei második negyedévben. A bevétel a dollár gyengélkedésének köszönhetően 47 millió dolláros árfolyamnyereséget is tartalmaz az előző év hasonló időszakával szemben, mely nélkül a növekedés 22,1 százalékra módosul. Az alaptevékenységhez kapcsolódó működési eredmény másfélszeresére, 101 millió dollárra emelkedett.

A devizaárfolyamok hatását, 4 millió dollárt kiszűrve a növekedés 44 százalékot tesz ki. A vállalat növekedésének motorja az európai (Franciaország, Nagy-Britannia, Németország) és a japán piac, míg Észak-Amerika telítettséget mutat.

Az Amazon történetének mindössze harmadik nyereséges negyedévén van túl, "köszönhetően" a vezérkar, főként az alapító és jelenlegi elnök-vezérigazgató Jeffrey P. Bezos extrém növekedés-centrikus vállalati stratégiájának. A vállalat 1995-ös debütálás és az 1997-es tőzsdei bevezetés óta 2003. negyedik negyedévében mutatott fel először nyereséget, mivel a bevételeket Bezos a növekedésre fordította, nem tartózkodva hitelek felvételétől sem.

Az eredmények alulmúlták a Wall Street várakozásait, nem beszélve a közzétett kilátások megítéléséről. A vállalat a következő negyedévre 26 és 34 százalék közötti bevételnövekedést valamint az alaptevékenységgel kapcsolatos működési eredmény 9 és 36 százalék közötti javulását prognosztizálja éves szinten.

A 190,4 milliós adózás utáni eredmény mellett részvényenként 28 centes profitot felmutató eBay online aukciós társaság 773,4 millió dolláros forgalmat és 253,9 millió dollár működési eredményt realizált a június 30-én zárult második negyedév során. A bevétel 52 százalékkal haladta meg, míg az üzemi nyereség 108 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. A gyenge dollár a bevételeket 26, a működési profitot 19,8 millió dollárral emelte.

Az eredmények felülmúlták mind a saját, mind az elemőzi várakozásokat, a következő negyedévekre és az év egészére közzétett előrejelzés azonban az Amazonhoz hasonlóan csalódást okozott a pénzügyi piacoknak. A harmadik és negyedik negyedévre 770 és 886 millió dolláros forgalmaz vár az eBay, így az egész éves forgalmat 3,19 milliárdra becsüli. A bővülés motorját az Amazonhoz hasonlóan itt is az Amerikán kívüli piacok képezik.

A növekedés bár az előző évihez képest nagy, látható, hogy szekvenciálisan tekintve inkább visszafogottnak mondható. Mindkét vállalat növekedési előrejelzése elmaradt az elemzők becslésétől, így a növekedéssel kapcsolatos várakozások által egekbe srófolt részvényárfolyamok megsínylették a negyedéves jelentéseket. Az Amazon és az eBay papírjainak értékei a tőzsdei kereskedésen kívül 7,2 és 6 százalékkal csökkentek, a mai nap nyitásakor elszenvedett esés után azonban úgy tűnik, a piac megnyugodott és az árfolyam ismét emelkedésnek indult. Az egy hónappal ezelőtti szinttől azonban mindkét vállalat körülbelül 20 százalékkal marad el.

A gyorsjelentések arra figyelmeztetnek, hogy a töretlen növekedésbe vetett felhőtlen bizalom megalapozottsága egyre gyengébb lábakon áll. A fejlett piacok előbb vagy utóbb elérik a telítettségi szintjüket, miután a növekedés fenntartásához piacfejlesztésre vagy új (földrajzi vagy termék-) piacokra való belépés válik szükségessé, mely tőkeintenzív feladat. Amennyiben a növekedés ütemét nem sikerül a jövőben is az eddigi szint közelében tartani, úgy a vállalatok részvényárfolyama könnyen összeomolhat. Az Amazon és az eBay immáron lassan egy évtizede oldja meg sikeresen ezt a problémát, azonban kétséges, hogy ez a későbbiekben még meddig fog így maradni.

A korai dotkom vállalatok növekedés-centrikus tőzsdei megítélésének elkerülhetetlen végét követően a valós gazdasági teljesítmény fog előtérbe kerülni, hasonlóan az érett iparágakhoz és vállalatokhoz. Hasonló jelenséggel kénytelen szembenézni manapság a Microsoft is.

Az Amazon és az eBay jelentős mértékben eltérő üzleti modelljeiken túl a stratégiáikban is alapvető különbségek fedezhetőek fel a növekedéssel kapcsolatban. Míg az eBay már évek óta ontja magából az egyre duzzadó, szinte páratlanul magas rátájú, 33 százalékos (nettó) profitot, addig az Amazon a közelmúltig minden bekasszírozott centjét a növekedés irányában tett erőfeszítéseibe ölte.

A stratégia sikere azon múlik, Bezos helyesen ismeri-e fel az Amazon és az online kiskereskedelem növekedési lehetőségeit valamint a versenytársak jelentette növekvő fenyegetést. Ellenkező esetben az elpazarolt tőke és a közben jelentősen megvastagodott ellenfelek komoly problémákat okozhatnak, megrendítve a befektetők és hitelezők vállalatba és talán a szélesebb iparágba vetett bizalmát.

a címlapról